OSH | Odborový svaz hasičů

Hasiči hledali černou skříňku na stále hořícím trajektu

      Napsal Paolo Santalucia The Associated Press   Bezpečnostní obavy bránily hasičům vstoupit na palubu s auty, kde požár vznikl, a kde se očekávalo nalezení více těl oběti.   Brindisi, Itálie – Italští hasiči a vyšetřovatelé použili dýchací přístroje a vstoupili v pátek na spálený trajekt Norman Atlantik, aby vyhledali záznamník údajů. Doufají, že jim pomůže zjistit, co způsobilo smrtící požár.   Ale protože některé části trajektu stále hoří, odešli z trajektu po několika hodinách později a přiznali, že museli pátrání po dalších obětech odložit alespoň o jeden den. Při této námořní katastrofě přišlo dosud o život 11 lidí.Tým se pokusil vrátit na palubu v sobotu.   Řecké úřady říkají, že 19 lidí je stále nezvěstných poté co požár vypukl v neděli, když  trajekt byl na cestě z Řecka do Itálie, a zpochybňují tvrzení Itálie o větším počtu nezvěstných. Itálie říká, že z hořícího trajektu bylo zachráněno 477 cestujících a členů posádky s využitím ponejvíce vrtulníků, které létaly v silné vichřici.   V obou zemích panují velké obavy, že na palubě s automobily, kde požár vznikl, by mohlo být více těl lidí, pravděpodobně neregistrovaných migrantů snažících se snaží proklouznout do Itálie.   Předtím než byla zakotvena v pátek v jihoitalském přístavu Brindisi, byla těžce poškozená přepravní loď tažena 17 hodin rozbouřeným Jaderským mořem. Kvůli stabilizaci byl s vrakem lodi spojen druhý vlečný člun. Jedna strana trajektu je zčernalá kouřem a štiplavý zápach byl patrný po celém přístavišti.   Vyšetřovatelé začali pracovat v pátek, kdy fotografovali a pořizovali videzáznamy silně zakouřeného vnitřku trajektu. Po několika hodinách, se na břeh vrátil prokurátor Ettore Cardinali, sundal z tváře filtrační masku zakrývající jeho nos a ústa a řekl novinářům, že skupina se nemohla dostat na kritickou palubu s automobily.   „V této chvíli je bohužel nemožné dostat se dovnitř ... z bezpečnostních důvodů nemůžeme potvrdit z první ruky pravdivost toho, co je uvnitř," řekl.   Ale přesto sdělil, že vyšetřovatelé získali rekordér černé skříňky a slíbil, že z ní budou získány údaje údaje.   Hasiči říkají, že nebudou vyhledávat těla obětí, dokud požár nebude zcela uhašen - a nemohli poskytnout odhad, kdy k tomu dojde.   „Jsou tam osobní a nákladní automobily a další věci, které stále ještě pomalu hoří, a to by mohlo ještě pokračovat dlouhou dobu," řekl novinářům velitel hasičů z Brindisi, Michele Angiuli.   Mezitím zahájilo státní zastupitelství v Bari vyšetřování čtyř dalších lidí. Italská tisková agentura ANSA oznámila, že kromě kapitána lodi a ředitele společnosti, která postavila trajekt – oba jsou Italové - další dva členové posádky a dva zástupci řecké trajektové linky Anek, která pronajímá Norman Atlantik, jsou předmětem šetření.   Řecký řidič kamionu popsal záchrannou scénu reportérům The Associated Press na palubě jednoho ze záchranných plavidel jako „chaos a paniku". Řekl, že požární poplach přišl teprve až poté, co většina cestujících byla upozorněna kouřem plnícím jejich kajuty. Tak šli ven, ale tam nebyl v dohledu nikdo z posádky, aby dával cestujícím pokyny.      „Chodidla nám hořela a od nohou nahoru jsme byli promočení," řekl Christos Perlis (32 let) telefonicky agentuře AP. „Všichni, kdo tam byli, navzájem po sobě šlapali, aby se dostali do vrtulníku," řekl Perlis, který řekl, že on a ještě další muž se pokusili zavést pořádek.   „Nejprve děti, pak ženy a potom muži. Ale muži nás začali bít, aby se mohli dostat do vrtulníku první. Nebrali v úvahu ženy nebo děti, nic," řekl Perlis. Řekl, že do bezpečí se dostal po skoku do koše vrtulníku, který nesl dívku.   Turecká cestující, Saadet Bayhan, která hovořila pro tureckou televizí NTV ze záchranné lodi, potvrdila, že na lodi vůbec nebyl vyhlášen požární poplach, a že cestující probudili vzájemně jeden druhého. „Zažili jsme Titanic. Jediné co nenastalo bylo, že jsme se nepotopili," řekla.   Další zachráněná turecká cestující, Aylin Akamac, řekla státní agentuře Anadolu z nemocnice ve městě Brindisi, že záchranná operace byla zmatená, a že na trajektu byly jen tři záchranné čluny.   Italské noviny, údajně citující z přepisů výslechu kapitána, který proběhl ve středu, řekl kapitán Argilio Giacomazzi státnímu zástupci, že posádka se neřídila řádně jeho pokyny při spouštění  záchranných člunů, a že na nákladní palubě pro automobily bylo příliš mnoho vozidel.   Prokurátoři z Bari odmítli sdělit co řekl kapitán a odvolali se na zákony, podle kterých se vede vyšetřování.   Italská televize oznámila, že cestující si všimli, že v jediném spuštěném záchranném člunu bylo pět členů posádky, což je v přímém rozporu a zjevným porušením pravidel, podle kterých by evakuované cestující měli provázet pouze tři členové posádky.   Trajektová společnost původně oznámila, že na palubě trajektu Norman Atlantik, který začal hořet  v neděli ráno, bylo 478 cestujících a členů posádky. Řecký pobřežní stráž řekla, že z trajektu bylo zachráněno 432 lidí. Oficiální představitelé nemohli okamžitě vysvětlit rozdíl mezi těmito čísly. Obavy ohledně migrantů ukrytých na obrovské trajektu jsou založeny na realitě. Itálie říká, že v roce 2014 zachránili nebo objevili na moři 170.000 migrantů a žadatelů o azyl, když se snažili proklouznout do Evropy.   OSH Přeložil Milan Skalník                                      

 

 

 

Napsal Paolo Santalucia
The Associated Press

 

Bezpečnostní obavy bránily hasičům vstoupit na palubu s auty, kde požár vznikl, a kde se očekávalo nalezení více těl oběti.

 

Brindisi, Itálie – Italští hasiči a vyšetřovatelé použili dýchací přístroje a vstoupili v pátek na spálený trajekt Norman Atlantik, aby vyhledali záznamník údajů. Doufají, že jim pomůže zjistit, co způsobilo smrtící požár.

 

Ale protože některé části trajektu stále hoří, odešli z trajektu po několika hodinách později a přiznali, že museli pátrání po dalších obětech odložit alespoň o jeden den. Při této námořní katastrofě přišlo dosud o život 11 lidí.Tým se pokusil vrátit na palubu v sobotu.

 

Řecké úřady říkají, že 19 lidí je stále nezvěstných poté co požár vypukl v neděli, když  trajekt byl na cestě z Řecka do Itálie, a zpochybňují tvrzení Itálie o větším počtu nezvěstných. Itálie říká, že z hořícího trajektu bylo zachráněno 477 cestujících a členů posádky s využitím ponejvíce vrtulníků, které létaly v silné vichřici.

 

V obou zemích panují velké obavy, že na palubě s automobily, kde požár vznikl, by mohlo být více těl lidí, pravděpodobně neregistrovaných migrantů snažících se snaží proklouznout do Itálie.

 

Předtím než byla zakotvena v pátek v jihoitalském přístavu Brindisi, byla těžce poškozená přepravní loď tažena 17 hodin rozbouřeným Jaderským mořem. Kvůli stabilizaci byl s vrakem lodi spojen druhý vlečný člun. Jedna strana trajektu je zčernalá kouřem a štiplavý zápach byl patrný po celém přístavišti.

 

Vyšetřovatelé začali pracovat v pátek, kdy fotografovali a pořizovali videzáznamy silně zakouřeného vnitřku trajektu. Po několika hodinách, se na břeh vrátil prokurátor Ettore Cardinali, sundal z tváře filtrační masku zakrývající jeho nos a ústa a řekl novinářům, že skupina se nemohla dostat na kritickou palubu s automobily.

 

„V této chvíli je bohužel nemožné dostat se dovnitř ... z bezpečnostních důvodů nemůžeme potvrdit z první ruky pravdivost toho, co je uvnitř," řekl.

 

Ale přesto sdělil, že vyšetřovatelé získali rekordér černé skříňky a slíbil, že z ní budou získány údaje údaje.

 

Hasiči říkají, že nebudou vyhledávat těla obětí, dokud požár nebude zcela uhašen - a nemohli poskytnout odhad, kdy k tomu dojde.

 

„Jsou tam osobní a nákladní automobily a další věci, které stále ještě pomalu hoří, a to by mohlo ještě pokračovat dlouhou dobu," řekl novinářům velitel hasičů z Brindisi, Michele Angiuli.

 

Mezitím zahájilo státní zastupitelství v Bari vyšetřování čtyř dalších lidí. Italská tisková agentura ANSA oznámila, že kromě kapitána lodi a ředitele společnosti, která postavila trajekt – oba jsou Italové - další dva členové posádky a dva zástupci řecké trajektové linky Anek, která pronajímá Norman Atlantik, jsou předmětem šetření.

 

Řecký řidič kamionu popsal záchrannou scénu reportérům The Associated Press na palubě jednoho ze záchranných plavidel jako „chaos a paniku". Řekl, že požární poplach přišl teprve až poté, co většina cestujících byla upozorněna kouřem plnícím jejich kajuty. Tak šli ven, ale tam nebyl v dohledu nikdo z posádky, aby dával cestujícím pokyny.

    

„Chodidla nám hořela a od nohou nahoru jsme byli promočení," řekl Christos Perlis (32 let) telefonicky agentuře AP. „Všichni, kdo tam byli, navzájem po sobě šlapali, aby se dostali do vrtulníku," řekl Perlis, který řekl, že on a ještě další muž se pokusili zavést pořádek.

 

„Nejprve děti, pak ženy a potom muži. Ale muži nás začali bít, aby se mohli dostat do vrtulníku první. Nebrali v úvahu ženy nebo děti, nic," řekl Perlis. Řekl, že do bezpečí se dostal po skoku do koše vrtulníku, který nesl dívku.

 

Turecká cestující, Saadet Bayhan, která hovořila pro tureckou televizí NTV ze záchranné lodi, potvrdila, že na lodi vůbec nebyl vyhlášen požární poplach, a že cestující probudili vzájemně jeden druhého.

„Zažili jsme Titanic. Jediné co nenastalo bylo, že jsme se nepotopili," řekla.

 

Další zachráněná turecká cestující, Aylin Akamac, řekla státní agentuře Anadolu z nemocnice ve městě Brindisi, že záchranná operace byla zmatená, a že na trajektu byly jen tři záchranné čluny.

 

Italské noviny, údajně citující z přepisů výslechu kapitána, který proběhl ve středu, řekl kapitán Argilio Giacomazzi státnímu zástupci, že posádka se neřídila řádně jeho pokyny při spouštění  záchranných člunů, a že na nákladní palubě pro automobily bylo příliš mnoho vozidel.

 

Prokurátoři z Bari odmítli sdělit co řekl kapitán a odvolali se na zákony, podle kterých se vede vyšetřování.

 

Italská televize oznámila, že cestující si všimli, že v jediném spuštěném záchranném člunu bylo pět členů posádky, což je v přímém rozporu a zjevným porušením pravidel, podle kterých by evakuované cestující měli provázet pouze tři členové posádky.

 

Trajektová společnost původně oznámila, že na palubě trajektu Norman Atlantik, který začal hořet  v neděli ráno, bylo 478 cestujících a členů posádky.

Řecký pobřežní stráž řekla, že z trajektu bylo zachráněno 432 lidí.

Oficiální představitelé nemohli okamžitě vysvětlit rozdíl mezi těmito čísly.

Obavy ohledně migrantů ukrytých na obrovské trajektu jsou založeny na realitě.

Itálie říká, že v roce 2014 zachránili nebo objevili na moři 170.000 migrantů a žadatelů o azyl, když se snažili proklouznout do Evropy.

 

OSH

Přeložil Milan Skalník

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotogalerie: Hasiči hledali černou skříňku na stále hořícím trajektu

Naši partneři

Menu