OSH | Odborový svaz hasičů

Výbor pro obranu a bezpečnost (VOB) sněmovny pokračoval v projednávání vládního návrhu novely zák.č.361/2003 Sb.

  Jednání bylo velmi nepřehledné, místy až zmatečné, chvílemi bylo zřetelné, že někteří pánové nevědí, o čem zrovna jednají a tedy ani ...

  Jednání bylo velmi nepřehledné, místy až zmatečné, chvílemi bylo zřetelné, že někteří pánové nevědí, o čem zrovna jednají a tedy ani jaké to bude mít důsledky. Např. t.zv. zvýšený tarif pro směnaře v jednu chvíli odhlasovali zrušit a posléze jej na základě uvědomění těch zasvěcenějších, i našeho tichého našeptávání (Mühlfeit, Oberreiter, Vondrová, Štěpánek), opět vrátili do hry. Prošel ovšem např. pozměňovací návrh, podle kterého by nárok na „rentu“ neměl bývalý příslušník po dobu pracovního poměru k organizační složce státu (!) , což je samozřejmě ptákovina, zakládající nerovnost atd.. Darmo jsme jeho autoru již před jednáním vysvětlovali, že by šlo jednak o nerovnost, že by to mohlo významně ztížit výkon státní správy nejen třeba na magistrátu nebo krajském úřadě, ale také v samotném bezpečnostním sboru, ze kterého by odešli civilní odborníci např. na ekonomiku, správní řád a pod. Jednání, v jehož průběhu nám bylo umožněno několikrát vystoupit s kritickými připomínkami, končilo pozdě večer a usnesení VOB tedy berte s rezervou, protože jsme jej zatím museli vytvořit pouze ze svých poznámek. Projednávání na plénu sněmovny ve 2. čtení proběhne v pátek 23.9. Do té doby můžete hlavně poslance ČSSD přesvědčovat, že ministr vnitra, když prohlásil, že podle jeho informací se většina příslušníků na novelu těší, dal na informace od lidí, zastupujících menšinu a neakceptoval většinu našich analýz a připomínek, které jsme mu v posledních dvou měsících měli možnost několikrát předat, přednést i podrobně vysvětlit. I přes fakt, že jsme si postupně a těžce vybojovali do návrhu zrušení 300 hodin neplacených přesčasů pro směnaře, změnu výsluhové doby pro dosažení maxima výsluhového příspěvku z 35 na 30 let a možnost jiné výdělečné činnosti, se nám nemůže líbit rozdílné pojetí rozhodné doby pro výpočet tohoto příspěvku pro armádu a bezp. sbory ( z 1 na 3 roky), protože to zakonzervuje na vedoucích postech většinu služebně starších příslušníků právě nejméně na další 3 roky ( a nelze se jim divit). Samozřejmě se nám nemůže líbit ani platový propad, hrozící především směnařům a vyplývající z nových, nízkých tarifů ve spojení se zrušením většiny příplatků a snížením odměny za pohotovost. Střední generace tedy i nadále bude uvažovat, zda zůstat, nebo odejít a na konci roku může nastat druhá vlna odchodů, i když pan ministr nedávno, nevěda, co činí, vzkázal všem příslušníkům, že i ten nejnižší dostane minimálně 1.000,- Kč přidáno. Shrnuto: i přes dílčí kompromisy zákon, bude-li takto upraven a vejde k 1.1.2006 v účinnost, přinese těžkou deformaci nového mzdového systému hned při jeho zrodu a důsledkem této deformace „z úspor“ bude i těžká deformace slibovaného kariérního řádu, kdy ti, co měli za důstojných podmínek odejít zůstanou, a mnoho těch, kteří měli přijít na jejich místa, odejde. Podrobněji viz naše nedávné další aktuální materiály na tomto webu. A k usnesení, chcete-li se v něm orientovat, musíte mít k dispozici vládní návrh novely, protože k jeho jednotlivým bodům se pozměňovací návrhy vážou ( rovněž zde na webu) a samozřejmě i samotný zákon ve Sbírce pod č. 361/2003.

Usnesení VOB z 20.9.2005 - bez záruky a s formulacemi, které mohou doznat drobné legislativně technické změny.

USNESENÍ
výboru pro obranu a bezpečnost

k vládnímu návrhu na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb.,
o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 86/1992Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č.153/1994 Sb.,
o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1002/

výbor pro obranu a bezpečnost

I. d o p o r u č i l Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR přijmout vládní návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1002/ ve znění pozměňovacích návrhů:

1. K bodu 1
V bodě 1 § 2 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 1 až 4 zní:

㤠2
Pravomoc jednat a rozhodovat ve věcech služebního poměru

(1) Ve věcech služebního poměru příslušníků jedná a rozhoduje jménem státu ředitel bezpečnostního sboru, není-li dále stanoveno jinak. V rozsahu jím stanoveném jedná a rozhoduje též vedoucí organizační části bezpečnostního sboru1).

(2) Ve věcech služebního poměru ředitele bezpečnostního sboru jedná a rozhoduje jménem státu ministr, jemuž je ředitel bezpečnostního sboru odpovědný za činnost bezpečnostního sboru nebo z výkonu funkce podle zvláštního právního předpisu2), a ve věcech služebního poměru ředitele Bezpečnostní informační služby jedná a rozhoduje vládou určený člen vlády, nestanoví-li zvláštní právní předpis3) jinak (dále jen „nadřízený ředitele bezpečnostního sboru“).

(3) Ve věcech služebního poměru příslušníků zařazených ve škole nebo školském zařízení (dále jen „škola“), které nejsou organizační částí bezpečnostního sboru, jedná a rozhoduje nadřízený ředitele bezpečnostního sboru. V rozsahu jím stanoveném může ve věcech služebního poměru příslušníků zařazených ve škole jednat a rozhodovat ředitel školy.


(4) Ve věcech služebního poměru příslušníků Policie České republiky povolaných k plnění úkolů v Ministerstvu vnitra (dále jen „ministerstvo“)4), a příslušníků zařazených v Policejní akademii České republiky (dále jen „policejní akademie“) jedná a rozhoduje ministr vnitra. V rozsahu jím stanoveném může ve věcech služebního poměru příslušníků povolaných k plnění úkolů v ministerstvu jednat a rozhodovat vedoucí organizační části ministerstva a ve věcech služebního poměru příslušníků zařazených v policejní akademii rektor policejní akademie.

(5) Ministr vnitra, ministr financí a ministr spravedlnosti mohou na žádost ředitele bezpečnostního sboru pověřit
a) ředitele organizační složky státu, která je zřízena k plnění úkolů jím řízeného ministerstva, rozhodováním ve věcech služebního poměru příslušníků zařazených v záloze činné a vyslaných k výkonu služby v této organizační složce státu a
b) vedoucího organizační části ministerstva rozhodováním o výsluhovém příspěvku příslušníků.

(6) Nadřízený ředitele bezpečnostního sboru, ředitel bezpečnostního sboru a osoby pověřené rozhodováním ve věcech služebního poměru podle odstavců 1 a 3 až 5 jsou služebními funkcionáři.
__________________
1) Například § 2 odst. 1 zákona č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 362/2003 Sb.
2) Například § 3 odst. 6 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
3) § 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky.
4) § 3 odst. 5 zákona č. 283/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.“.


2. Nové znění bodu 3
Bod 3 zní:

„3. V § 7 odst. 1 písm. b), c), d) a e) se slova „úplné střední, úplné střední odborné“ nahrazují slovy „střední s maturitní zkouškou“.“.

3. Nový bod 3a
Doplňuje se nový bod 3a, který zní:

„3a. V § 7 odst. 1 písm. f) se slova „úplné střední, úplné střední odborné /vyšší odborné“ nahrazují slovy „střední s maturitní zkouškou / vyšší odborné“.“.

4. Nový bod 6a
Doplňuje se nový bod 6a, který zní:

„6a. V § 19 se za odstavec 5 vkládá nový odstavec 6, který zní:

„(6) Jiným zvláštním požadavkem se pro účely tohoto zákona rozumí způsobilost zdravotní, fyzická nebo osobnostní.“.

Dosavadní odstavec 6 se označuje jako odstavec 7.“.


5. Nový bod 16a
Doplňuje se nový bod 16a, který zní:

„16a. V § 32 odst. 1 se za písmeno c) doplňuje písmeno d), které zní:

„d) který pozbyl zdravotní, fyzickou nebo osobnostní způsobilost požadovanou pro dosavadní služební místo,“.“.

6. Nový bod 27a
Doplňuje se nový bod 27a, který zní:

„27a. § 105 včetně nadpisu zní:
㤠105
Jednorázové odškodnění

(1) Jednorázové odškodnění ve výši 230 000 Kč se poskytne příslušníkovi, jehož služební poměr skončil podle § 42 odst. 1 písm. h) v důsledku služebního úrazu nebo nemoci z povolání.

(2) Jednorázové odškodnění se každoročně zvyšuje poměrně k navýšení průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok.“.“.

7. Nový bod 27b
Doplňuje se nový bod 27b, který zní:

„27b. § 109 včetně nadpisu zní:
㤠109
Jednorázové odškodnění pozůstalým

(1) Jednorázové odškodnění pozůstalým se poskytne pozůstalému manželovi příslušníka a nezaopatřenému dítěti54), a to každému ve výši 200 000 Kč, a každému rodiči příslušníka, jestliže s ním žil v domácnosti, ve výši 100 000 Kč.

(2) Jednorázové odškodnění pozůstalým se každoročně zvyšuje poměrně k navýšení průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok.“.“.

8. K bodu 30

V bodě 30 § 114 včetně nadpisu zní:

㤠114
Základní tarif

(1) Základní tarif je měsíčně poskytovanou složkou služebního příjmu, která je stanovena v měsíčních částkách za stanovenou dobu služby. Příslušník má nárok na základní tarif, který je stanoven pro tarifní třídu stanovenou pro služební místo a služební hodnost, do níž je jmenován, a pro tarifní stupeň, do kterého je zařazen.

(2) Základní tarif, na který má příslušník nárok podle odstavce 1, se zvyšuje o 10% příslušníkovi, který vykonává službu ve dvousměnném, třísměnném nebo nepřetržitém režimu služby.

(3) Základní tarify se zaokrouhlují na desítky korun nahoru.“.

9. Nové znění bodu 44
Bod 44 zní:
„44. § 125 včetně nadpisu zní:

㤠125
Náhradní volno a služební příjem za službu přesčas

(1) Příslušník má nárok na náhradní volno za každou hodinu služby přesčas nad 150 hodin v kalendářním roce. Neposkytne-li bezpečnostní sbor příslušníkovi náhradní volno v době 6 kalendářních měsíců po výkonu služby přesčas, má nárok na část přiznaného základního tarifu, osobního příplatku a zvláštního příplatku, který připadá na 1 hodinu služby bez služby přesčas v kalendářním měsíci, v němž službu přesčas konal.

(2) Za dobu čerpání náhradního volna se služební příjem nekrátí.“.“.

10. Nový bod 45a
Doplňuje se nový bod 45a, který zní:

„45a. V § 129 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

„(2) Služební příjem, popřípadě jiné peněžité plnění v příslušníkův prospěch, vyplácí bezpečnostní sbor na svůj náklad a své nebezpečí bezhotovostním způsobem ve výplatním termínu, a to na příslušníkem určený jeden jeho bankovní účet.“.

Dosavadní odstavce 2 až 7 se označují jako odstavce 3 až 8.“.

11. Nový bod 52a
Doplňuje se nový bod 52a, který zní:

„52a. V § 155 se na konci textu písmene d) doplňují slova „nebo bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném zastavení jeho trestního stíhání22) nebo bylo pravomocně schváleno narovnání 23) nebo bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném odložení návrhu na potrestání 23a)“.“.

12. Nový bod 54a
Doplňuje se nový bod 54a, který zní:

„54a. V § 157 se na konci textu písmene d) doplňují slova „nebo bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném zastavení jeho trestního stíhání22) nebo bylo pravomocně schváleno narovnání 23) nebo bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném odložení návrhu na potrestání23a)“.“.

13. Nový bod 54b
Doplňuje se nový bod 54b, který zní:

„54b. V § 157 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:

„(2) Výsluhový příspěvek nenáleží bývalému příslušníkovi po dobu trvání jeho pracovního poměru k organizační složce státu.“.“.

14. Nové znění bodu 55
Bod 55 zní:

„55. § 158 včetně nadpisu zní:

㤠158
Výměra výsluhového příspěvku

Základní výměra výsluhového příspěvku činí za 15 let služby 20% měsíčního služebního příjmu. Výměra výsluhového příspěvku se zvyšuje za šestnáctý a každý další ukončený rok služby o 2% měsíčního služebního příjmu. Výměra výsluhového příspěvku může činit nejvýše 50% měsíčního služebního příjmu.“.“.

15. Nový bod 56a
Doplňuje se nový bod 56a, který zní:

„56a. V § 162 se doplňuje odstavec 3, který zní:

„(3) Nárok na výplatu výsluhového příspěvku zaniká, pokud je bývalý příslušník pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný úmyslně.“.“.

16. Nový bod 56b
Doplňuje se nový bod 56b, který zní:

„56b. V § 163 odstavec 2 zní:

„(2) Bývalý příslušník je povinen bez zbytečného odkladu oznámit bezpečnostnímu sboru přijetí do služebního poměru podle tohoto zákona, přijetí do služebního poměru vojáka z povolání nebo přijetí do pracovního poměru v organizační složce státu a změnu místa trvalého pobytu.“.“.

17. Nové znění bodu 64
Bod 64 zní:

„64. V § 215 odst. 4 se slova „úplné střední vzdělání nebo úplné střední odborné vzdělání“ nahrazují slovy „střední vzdělání s maturitní zkouškou“.“.

18. Nové znění bodu 67
Bod 67 zní:

„67. V § 215 odst. 9 větě první se slova „úplné střední vzdělání nebo úplné střední odborné vzdělání“ nahrazují slovy „střední vzdělání s maturitní zkouškou“.“.

19. Nové znění bodu 74
Bod 74 zní:

„74. V příloze v textu upravujícím 2., 3., 4., a 5. tarifní třídu se slova „ÚPLNÉ STŘEDNÍ, ÚPLNÉ STŘEDNÍ ODBORNÉ“ nahrazují slovy „STŘEDNÍ S MATURITNÍ ZKOUŠKOU“.“.

20. Nový bod 74a
Doplňuje se nový bod 74a, který zní:

„74a. V příloze v textu upravujícím 6. tarifní třídu se slova „ÚPLNÉ STŘEDNÍ, ÚPLNÉ STŘEDNÍ ODBORNÉ / VYŠŠÍ ODBORNÉ“ nahrazují slovy „STŘEDNÍ S MATURITNÍ ZKOUŠKOU / VYŠŠÍ ODBORNÉ“.“.

II. p o v ě ř u j e zpravodaje, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR.

Očekáváme rozsáhlou diskusi i další pozměňovací návrhy na plénu, o které se chceme
postarat i my.
Vladimír Mühlfeit






Naši partneři

Menu