OSH | Odborový svaz hasičů

Připomínky OSH k návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č.323/2001 Sb.

Připomínky OSH k návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č.323/2001 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 238/2000 Sb. o HZS ČR a o ...

Připomínky OSH k návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č.323/2001 Sb.,
kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 238/2000 Sb. o HZS ČR a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

S návrhem zásadně nesouhlasíme.

Návrhem se předkladatel podle našeho názoru snaží vyřešit spíše politický, než faktický, nebo právní problém, kterým je t. zv. zcivilnění některých příslušníků HZS ČR. Návrh vzniká zřejmě jako reakce na nářky některých ostatních bezpečnostních sborů, které svého času „zcivilňování“ přehnaly z jednoho extrému do druhého a nyní, samy se snažíc o navrácení některých svých zaměstnanců do režimu služebního poměru ( např. některé funkce a činnosti ve vězeňské službě) poukazují, bez dostatečné znalosti specifik služby v HZS ČR na to, že podle jejich názoru je v HZS ČR příliš nízké procento civilních zaměstnanců. Vzetí jakéhokoliv procenta za kritérium namísto konkrétních činností je samo o sobě naprosto nesystémové.

Návrh vytváří prostor pro příliš extenzivní výklad a rozšiřování okruhu příslušníků, které lze „zcivilnit“. Nedostatečně konkrétní vymezení činností, které vykonávají civilní zaměstnanci, by vedlo k nejednotnému výkladu a aplikaci v jednotlivých HZS krajů i na GŘ HZS ČR.

Návrh je v rozporu s dobrými mravy, protože tak zásadní věc, jako je změna pracovně právního vztahu s důsledkem snížení platu a výsluhových náležitostí, nebo odebrání šance na jejich dosažení, event. jako je dokonce skončení pracovně právního vztahu a ztráta zaměstnání, by měla být s příslušníkem v dostatečném předstihu projednána. K tomu návrh zaměstnavatele vůbec nezavazuje, ani mu nestanovuje způsob a termíny projednání, přičemž stávající zákonná úprava (zák. č.186/92 Sb.)skončení služebního poměru „zcivilněním“ nezná. V konkrétních případech by tak podle nás docházelo k porušování zákona.

Předkladatel v důvodové zprávě m. j. uvádí, že navrhovaná právní úprava nebude mít žádný sociální dopad a že účinnost vyhlášky se navrhuje tak, aby byl vytvořen časový prostor pro realizaci navržené změny. Opak je bohužel pravdou, protože snížení platu, ztráta šance na vznik nároku na výsluhové náležitosti, nebo dokonce ztráta zaměstnání jsou beze sporu skutečnosti, které mají negativní sociální dopad nejenom na určité množství v úvahu připadajících příslušníků, ale i na jejich rodiny a účinnost k 1.7.2005 je z hlediska všech potřebných úkonů, počínaje seriozním projednáním s každým „zcivilňovaným“ příslušníkem a konče novou smluvní úpravou jeho pracovněprávního vztahu nestihnutelná.

Návrh přichází poté, co původní znění § 1 vyhlášky bylo zrušeno, aniž došlo předem k projednání s Odborovým svazem hasičů, jak stanovuje § 25 odst.2 zákona č. 238/2000 Sb. o HZS ČR a navíc v době, kdy v důsledku špatného řízení HZS krajů Generálním ředitelstvím HZS ČR došlo k propuštění nestejných počtů civilních zaměstnanců, vykonávajících nestejné činnosti ( nejčastěji skladníci, uklizečky vrátní apod.), aby vzápětí byla řada z nich přijata zpět na dohody o provedení práce, o pracovní činnosti apod.

Z výše uvedených důvodů požadujeme :

1)
Zpřesnění okruhu příslušníků, kteří by připadali v úvahu pro „zcivilněni“, resp. zpřesnění výčtu činností, které by pro takové opatření byly důvodem.

2)
Stanovení účinnosti vyhlášky na poslední den před nabytím účinnosti zákona č.361/2003 Sb. o služební poměru. Tím by se vytvořil časový prostor pro realizaci navržené změny. Dalším důvodem pro tento oprávněný požadavek je skutečnost, že ustanovení § 215 odst. 2 zákona č.361/2003 Sb. přímo s takovouto situací počítá a ustanovuje, že služební poměr „zcivilňovaných“ příslušníků ex lege skončí 3 měsíce po nabytí účinnosti zákona. Respektováním tohoto ustanovení platného zákona by se předkladatel zachoval nejenom slušně vůči svým většinou dlouholetým příslušníkům, ale i logicky z hlediska právního a předešel by tím i řadě možných soudních sporů „zcivilňovaných“ příslušníků o neplatnost jejich „zcivilnění“.

3)
Projednání našich připomínek i závěrečného znění návrhu předem s Odborovým svazem hasičů na expertní úrovni a poté s ministrem vnitra, viz ust. § 25 odst. 2 zákona č.238/2000 Sb. o HZS ČR.







Naši partneři

Menu