OSH | Odborový svaz hasičů

Přepis stenozáznamu z projednávání tisku 37 v PS PČR

Díky rychlé práci našeho kolegy Míly Novotného můžeme již přinést podstatnou část diskuse, která se udála kolem zákona o služebním poměru: Poslanec ...

Díky rychlé práci našeho kolegy Míly Novotného můžeme již přinést podstatnou část diskuse, která se udála kolem zákona o služebním poměru:

Poslanec Pavel Severa : Dobrý den, dámy a pánové. Mám jeden konkrétní návrh ke služebnímu zákonu.
Jedná se o zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Dovolte mi, abych k němu řekl pár slov. Není to návrh na odložení nebo zrušení tohoto zákona. Nebudu navrhovat odložení ani zrušení tohoto zákona, který už byl odložen třikrát. Ačkoliv si celou dobu myslím, že tento zákon mohl být napsán jinak, měl být napsán tak, aby byl více motivační, tak respektuji to, že policejní prezidium i ministr vnitra si zásadně nepřejí, aby tento odklad byl znovu a znovu prodlužován. Argumentace, že to vede k destabilizaci sboru může být důvodná. Já nechci být v pozici, abych ztěžoval někomu jeho práci, když odpovědnost nese ministr vnitra, policejní prezident a další.
Nicméně svůj názor, že tento zákon, který vyšel z dílny Gross, Langer v době opoziční smlouvy nebyl šťastný, si ponechám a uvidíme, jaké důsledky zákon bude mít. Každopádně jsem připraven se v budoucnosti podílet na tom, aby problematické pasáže byly odstraněny. A jak říkáme, že by to měl být moderní zákon pro policisty, kteří chtějí sloužit, nikoliv policisty, kteří chtějí odejít, tak aby se tato představa naplnila.
Jediné, co si dovolím navrhnout a co považuji za logické, mravné je omezení stropu výše výsluhového příspěvku. Nevede mě k tomu žádná jiná obava než ta, kterou jsme zažili u jiného zákona jiných ozbrojených sborů, kdy spekulativním způsobem se u některých funkcionářů, u některých osob ve služebním poměru v posledním roce velmi navýšily odměny. Tím pádem se zvýšil průměrný příjem a tím pádem se spekulativním způsobem vypočítaly vysoké částky výsluhových příspěvků.
Dovolte mi, abych řekl, v čem návrh spočívá. Dneska je základní výměra výsluhového příspěvku stanovena po 15 letech služby ve výši 20 % měsíčního služebního příjmu. Postupně od každého dalšího roku stoupá o 3 %, později od 21. roku služby o 2 % a nakonec je to v posledních letech od roku 26. o 1 procentní bod měsíčního služebního příjmu. Výsluha je omezena procentuálně 50 % měsíčního služebního příjmu.
Dovoluji si navrhnout variantně a nechám na vašem zvážení, až vezmete v úvahu, jaká je průměrná mzda, jaké jsou výše důchodů, jaké jsou výše mateřské a podobně, na co tento stát má. Odvolám se i na to, co tady bylo řečeno místopředsedou vlády, že situace státního rozpočtu není vůbec dobrá. Ke kterému číslu, ke kterému koeficientu se přikloníte? Varianty předkládám čtyři. Máte je na stole pod mým jménem, pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku 37.
Když se podíváte na ten návrh, tak varianta A znamená reálnou částku zhruba 17 tisíc, varianta B, to znamená, že je to průměrná mzda v nepodnikatelské sféře za rok 2005, tak je skoro 19 tisíc korun, varianta C znamená asi 20 800 korun a varianta D, což je koeficient 1.25, představuje reálnou částku ve výši 23 686 korun.
Jsem si jist, protože jsem se informoval na to, jaké jsou platy u hasičů, u policistů, že toto omezení, tento strop nemá za následek, že by postihoval někoho, kdo si skutečně finanční prostředky vydělá v měsíci a roce standardním způsobem, ale skutečně to je namířeno proti spekulativním odměnám těch, kteří si navzájem mohou odměny přiznat. Takže toto je můj návrh, který máte na stole. Nebudu ho celý číst.
Dovolte mi však, abych ještě řekl a navázal na to, co jsem v úvodu poznamenal, že tento zákon není všelékem. Věřím, že si to nikdo nemyslí ani v policii. Jsem přesvědčen, že policie začne pracovat lépe ve chvíli, až dojde ke skutečné reformě policie, stejně tak jako byla nutná reforma armády.
Já si dovolím říci asi deset bodů, které jsem přesvědčen, že musí být součástí reformy. Velice stručně bych řekl, že to je zavedení odlišného způsobu jmenování policejního prezidenta. Proč? Protože policejní prezident, bude-li jmenován například po projednání v bezpečnostním kolegiu, tak má daleko větší autoritu, není to člověk pouze jmenován ministrem vnitra, byl by jmenován prezidentem, stejný model jako je u náčelníka generálního štábu v armádě.
Dále. Určitě se policie nevyhne provedení nezávislého personálního auditu, zejména policejního prezidia, popřípadě celého policejního sboru.
Určitě bude muset být vyjasněna působnost celostátních elitních útvarů.
Také jsem si jist, že podřízení útvarů zvláštních činností odposlechů přímo policejnímu prezidentovi by velmi napomohlo tomu, aby nedocházelo k těm excesům s odposlechy, jako jsme toho svědky v poslední době.
Určitě bude muset být provedena analýza zjednodušení velitelských funkcí v policejní hierarchii, a to s cílem zásadně redukovat některá místa, která jsou dvojitá, zdvojená, nadbytečná.
Domnívám se, že by také bylo dobré zakotvit vliv krajských samospráv na personální obsazení vedoucích funkcionářů v obvodu daného kraje. Osvědčuje se to v mnoha zemích.
Také určitě pomůže zavedení principu rotace na řídících funkcích policie. Myslím si, že prosazení systému placení policistů ve službě tzv. on line, nikoliv až v důchodu, je také systém, který by daleko více pomohl motivovat policisty k tomu, aby ve službě podávali daleko lepší výkony.
(10.10 hodin)
(pokračuje Severa)
Měl bych návrhů daleko víc, ale zmíním ještě jeden, a to je ten, o kterém se zde dlouho hovoří, a to je vyčlenění inspekce ministra vnitra mimo Ministerstvo vnitra. Jsem rád, že o této otázce se už nedebatuje jako o otázce, ale jako o jistotě, se kterou vyslovili souhlas snad všichni, kteří se k tomu vyjadřovali, nicméně očekával bych, že kroky k tomuto vyčlenění budou velmi rychlé, aby inspekce pracovala, jak má.
Dámy a pánové, jsem přesvědčen, že to, co jsem navrhl, není ani asociální, není to věc, která by omezovala slušné policisty, kteří nebudou nějakým způsobem si ke konci spekulativně zvyšovat svůj příjem. Dokonce tvrdím, že je to ustanovení, které můžeme kdykoliv po půl roce, roce, dvou letech, až uvidíme, že systém byl zaveden a že vnitřní mechanismy si sama policie, samo vnitro zabezpečilo, aby k těmto spekulacím nedocházelo, tak toto ustanovení potom můžeme vypustit.
V tuto chvíli bych si troufal říci, že nechat bez omezení výši výsluhového příspěvku by bylo velmi nešťastné a amorální vůči stavu, který v naší zemi je, a vůči státnímu rozpočtu, který samozřejmě počítá každou korunu. Já vám děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Také děkuji, pane poslanče. Ještě, než udělím slovo dalšímu přihlášenému do podrobné rozpravy, požádám přece jen zpravodaje výboru pro sociální politiku pana kolegu Dimitrova, jestli by mohl usednout ke stolku zpravodajů a sledovat s námi průběh rozpravy v případě, že by padl nějaký návrh, který bychom museli hlasovat.
Nyní žádám pana poslance Františka Bublana o slovo. Děkuji.
Poslanec František Bublan : Vážená paní předsedající, vážené dámy, vážení pánové, já si dovoluji přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který jste obdrželi v minulých dnech do svých lavic. Předmětem mého návrhu je jednoduché ustanovení, a to je zrušení části 3 navrhovaného zákona číslo 218.
Dovolím si malé zdůvodnění. Obsahem části 3 je změna v zákoně 361/2003 Sb., tedy v zákoně o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Změna spočívá v tom, že se vypouští § 115 odstavec 2 a 4.
V tomto paragrafu je vlastně ustavení základních platových tarifů pro rok 2006. Pro následné roky, to znamená 2007 a dále, stanovuje tarifní platy svým nařízením vláda. Tak je to v tomto zákoně.
Domnívám se, že vzhledem k odložení účinnosti zákona 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, z 1. 1. 2006 na 1. 1. 2007 došlo k věcnému překonání tohoto ustanovení § 115 odstavec 2 a 4. Z tohoto důvodu je možná nadbytečné zbytečně otevírat tento zákona snažit se o to, aby tato ustanovení byla vyňata. Domnívám se, že novelizace zákona 361 není nutná. Vzhledem k tomu, co zde již zaznělo, bych se i trochu obával toho, abychom tento zákon znovu otevírali a diskutovali zde o tom, zda výsluhy jsou v pořádku, nebo nejsou, nebo zda je snížíme nebo nějakým způsobem omezíme.
Takže moje snaha tímto pozměňovacím návrhem je ta, abychom do tohoto zákona již nesahali. Samozřejmě se nebráním nějaké novele, která by byla možná více promyšlená a systematická v budoucích letech, ale skutečně se asi všichni shodneme na tom, že zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů nutně potřebujeme, protože situace si to vyžaduje. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Já také. Dalším přihlášeným do podrobné rozpravy je pan kolega Opálka. Udílím mu tímto slovo.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení kolegové, kolegyně, zástupci vlády, napřed bych chtěl velmi krátce reagovat na to, co zde bylo řečeno paní kolegyní Jacques. Myslím, že zástupci KSČM v této Poslanecké sněmovně se snaží zodpovědně přistupovat ke všem zákonům, že zde nejde o žádnou předpojatost.
Chtěl bych také říci, že v roce 1992 jsme zrušili pracovní kategorie A, B apod., že dnes stojíme před značným problémem, jakým způsobem zaměstnanci v těchto kategoriích v hutích, dolech apod. se budou vyrovnávat s postupným nárůstem věku do starobního důchodu atd. Přitom vytváříme další kategorie osob samostatně výdělečně činných a v podstatě zákonem o státní službě zaměstnanců, kteří mají mít své jisté. Já samozřejmě nejsem v zásadě proti, stát potřebuje dobře připravené odborně i morálně své zaměstnance, které ohodnotí, a to v podstatě sebou nese už historie, když postupně z monarchie přecházela státní správa na zaměstnance. Tolik poznámka.
Co se týká mého hlavního vystoupení, je, že se přihlašuji k tomu, co jste dostali v úterý jako mé pozměňovací návrhy písemně na stůl. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Děkuji. Znovu se přihlásil pan poslanec Severa. Nevím, jestli s faktickou, nebo do podrobné rozpravy.
Poslanec Pavel Severa : Dámy a pánové, chtěl bych zareagovat na to, co zde řekl kolega Bublan. Zřejmě nepostřehl přesně, co jsem říkal. Jeho pozměňovací návrh reaguje na situaci z výboru, kdy jsme určitým způsobem diskutovali o zákoně jako celku - zda má být nově vytvořen, nově zpracován. Debata je pryč. Já jsem tady jasně řekl, že nikdo - a nevšiml jsem si, že by to někdo udělal - nebude navrhovat odložení zákona. Nicméně zcela určitě se asi shodneme v tom, že záměrem zákonodárce není, aby výsluhový příspěvek byl 45 tisíc. Proto je tady ten strop. Nikdo nehovoří - to možná pan poslanec Bublan měl na mysli - o tom, že by někdo chtěl snižovat výsluhové příspěvky. Procentní částka zůstává. Jediného, koho to postihne, budou ti, kteří by si uměle navyšovali své odměny v posledním roce. Já se domnívám, že my musíme být těmi, kdo zabrání tomu, aby zde byli výsluhové příspěvky neadekvátně vysoké k tomu, co měl člověk v posledním roce za platové ohodnocení.
Proto znovu ubezpečuji všechny - není to žádné snižování výsluh, není to žádné rušení, pozastavování, odkládání zákona. Stejně tak jako v tisku bylo chybně uvedeno, nevím, kde to pan poslanec Bublan slyšel, že chce někdo jednat o změnách ve výsluhových příspěvcích u vojáků. O tom vůbec nebyla řeč. Čili já zde ubezpečuji, že se jedná pouze o zastropování tak, aby výsluhový příspěvek nebyl zneužíván, a částka, která je uvedena - koeficient 1, 25 - se mi nezdá jako částka nízká. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Děkuji. Opět s faktickou bude reagovat pan poslanec Bublan. Máte slovo.


Poslanec František Bublan : Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, nechtěl bych, abychom se pohybovali v nějakých částkách 40 tisíc. Víme, že dnes po 30 letech v novém zákoně je maximální možnost získat 50 %, což při průměrném platu policisty činí nějakých 14 tisíc.
Kdyby se někdo snažil nějak uměle si navýšit, tak se stejně na tu částku nedostane, protože se počítá průměr za poslední - tuším - tři roky. Těch 23 tisíc v pozměňovacím návrhu - na to by si dosáhlo možná několik málo desítek policistů. To by bylo promile toho, co vlastně máme, protože to by se ty platy musely pohybovat kolem 50 tisíc a to je plat maximálně krajského nebo možná okresního ředitele po mnoha letech služby.
(10.20 hodin)
(pokračuje Bublan)
Abychom se trošku vrátili do reálu, ta čísla jsou takováto. Určitě mi nejde o to, že bych chtěl někoho zvýhodňovat, ale chci, aby byly rovné podmínky pro policisty i pro vojáky a aby zde nedocházelo k nějaké diferenciaci, že někdo má strop a někdo ten strop nemá.

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Já se omlouvám, asi nebudeme ušetřeni smrště dialogů prostřednictvím faktických poznámek. Já jenom poprosím, abychom se příliš neodchylovali od projednávaného tématu. Přesto, pane poslanče Severo, máte slovo.

Poslanec Pavel Severa : Já nechci zdržovat, chci jen na pravou míru uvést to, co tady bylo řečeno. Panu poslanci Bublanovi chci sdělit, že souhlasím s tím, že těch osob nebude mnoho. Nicméně i každé jednotlivé zneužití je amorální, a já myslím, že na to musíme dávat pozor.
Za druhé, až si policie vytvoří stejný systém pojistek, jako si vytvořili vojáci, to znamená, že vojáci například nezapočítávají odměny do průměrného platu, příjmu, ale dělají to jako kázeňskou odměnu, potom budu klidný. Bohužel, policejní prezídium ani Ministerstvo vnitra tato opatření nepřipravila, takže v tuto chvíli bych to dal do zákona, a jestliže se shodujeme v tom, že se jedná o několik jednotlivců, tak si myslím, že tím nic nezkazíme. Pokud se ta interní opatření přijmou, můžeme to zrušit klidně za měsíc, za rok, za půl roku. Je to pouze otázka principu.

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Také děkuji. Mezitím jsem obdržela modifikovanou žádost o pauzu pro jednání poslaneckého klubu ODS, a to tak, že ještě před ukončením podrobné rozpravy. Protože nemám do podrobné rozpravy nikoho dalšího přihlášeného, tak myslím, že je ten pravý okamžik, abych nyní vyhlásila patnáctiminutovou pauzu pro jednání poslaneckého klubu. Sejdeme se v 10.40 hodin. Schůze bude pokračovat v 10.40 hodin. Já tímto vyhlašuji přestávku pro jednání poslaneckého klubu.
(Jednání bylo přerušeno v 10.22 hodin.) ***
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, je 10.50 hod. Končí přestávky určené pro jednání poslaneckých klubů a já vás tedy poprosím, abychom pokračovali v projednávaném bodu č. 13, kterým je druhé čtení sněmovního tisku 37, zkráceně služebního zákona. Nalézáme se v podrobné rozpravě a já se táži, jestli se do této podrobné rozpravy ještě někdo chce přihlásit. Současně poprosím pana ministra i pana zpravodaje, aby zaujali svá místa u stolku zpravodajů. A ještě jednou: Přeje si někdo vystoupit v podrobné rozpravě? Ano, paní poslankyně Jacques. Máte slovo.

Poslankyně Kateřina Jacques : Paní předsedající, dámy a pánové, já bych si dovolila v návaznosti na můj předešlý projev podat návrh na zamítnutí novely zákona.

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová Děkuji vám. To byla bezpochyby poslední přihláška do podrobné rozpravy a já tedy podrobnou rozpravu končím. Táži se pana místopředsedy vlády Petra Nečase, jestli si přeje přednést závěrečné slovo. Není tomu tak. Pan zpravodaj? Taktéž ne. Protože o návrhu na zamítnutí hlasujeme ve třetím čtení, mohu uzavřít projednávání tohoto bodu.

Naši partneři

Menu