OSH | Odborový svaz hasičů

Pozměňovací a jiné návrhy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č.361/2003 Sb.

P A R L A M E N T Č E S K É R E P U B L I K Y P o s l a n e c k á s n ě m o v n a 2005 4. volební období 1002/2 Pozměňovací a jiné návrhy ...

P A R L A M E N T Č E S K É R E P U B L I K Y

P o s l a n e c k á s n ě m o v n a

2005

4. volební období

1002/2

Pozměňovací a jiné návrhy
k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky,
ve znění pozdějších předpisů



(tisk 1002)

Pozměňovací a jiné návrhy k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky,
ve znění pozdějších předpisů





Návrh na zamítnutí návrhu zákona nebyl ve druhém čtení podán.



A. Pozměňovací návrhy obsažené v usnesení výboru pro obranu a bezpečnost č. 234 ze dne 20. září 2005 (tisk 1002/1)

Všechny pozměňovací návrhy směřují k části první (Změna zákona č. 361/2003 Sb.) - k čl. I, není-li výslovně uvedeno jinak.

A.1. K bodu 1

V bodě 1 § 2 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 1 až 4 zní:

㤠2
Pravomoc jednat a rozhodovat ve věcech služebního poměru

(1) Ve věcech služebního poměru příslušníků jedná a rozhoduje jménem státu ředitel bezpečnostního sboru, není-li dále stanoveno jinak. V rozsahu jím stanoveném jedná a rozhoduje též vedoucí organizační části bezpečnostního sboru1).

(2) Ve věcech služebního poměru ředitele bezpečnostního sboru jedná a rozhoduje jménem státu ministr, jemuž je ředitel bezpečnostního sboru odpovědný za činnost bezpečnostního sboru nebo z výkonu funkce podle zvláštního právního předpisu2), a ve věcech služebního poměru ředitele Bezpečnostní informační služby jedná a rozhoduje vládou určený člen vlády, nestanoví-li zvláštní právní předpis3) jinak (dále jen „nadřízený ředitele bezpečnostního sboru“).

(3) Ve věcech služebního poměru příslušníků zařazených ve škole nebo školském zařízení (dále jen „škola“), které nejsou organizační částí bezpečnostního sboru, jedná a rozhoduje nadřízený ředitele bezpečnostního sboru. V rozsahu jím stanoveném může ve věcech služebního poměru příslušníků zařazených ve škole jednat a rozhodovat ředitel školy.

(4) Ve věcech služebního poměru příslušníků Policie České republiky povolaných k plnění úkolů v Ministerstvu vnitra (dále jen „ministerstvo“)4), a příslušníků zařazených v Policejní akademii České republiky (dále jen „policejní akademie“) jedná a rozhoduje ministr vnitra. V rozsahu jím stanoveném může ve věcech služebního poměru příslušníků povolaných k plnění úkolů v ministerstvu jednat a rozhodovat vedoucí organizační části ministerstva a ve věcech služebního poměru příslušníků zařazených v policejní akademii rektor policejní akademie.

(5) Ministr vnitra, ministr financí a ministr spravedlnosti mohou na žádost ředitele bezpečnostního sboru pověřit
a) ředitele organizační složky státu, která je zřízena k plnění úkolů jím řízeného ministerstva, rozhodováním ve věcech služebního poměru příslušníků zařazených v záloze činné a vyslaných k výkonu služby v této organizační složce státu a
b) vedoucího organizační části ministerstva rozhodováním o výsluhovém příspěvku příslušníků.

(6) Nadřízený ředitele bezpečnostního sboru, ředitel bezpečnostního sboru a osoby pověřené rozhodováním ve věcech služebního poměru podle odstavců 1 a 3 až 5 jsou služebními funkcionáři.
__________________
1) Například § 2 odst. 1 zákona č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 362/2003 Sb.
2) Například § 3 odst. 6 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
3) § 4 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky.
4) § 3 odst. 5 zákona č. 283/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.“.


A.2. Nové znění bodu 3

Bod 3 zní:

„3. V § 7 odst. 1 písm. b), c), d) a e) se slova „úplné střední, úplné střední odborné“ nahrazují slovy „střední s maturitní zkouškou“.“.

A.3. Nový bod 3a

Doplňuje se nový bod 3a, který zní:

„3a. V § 7 odst. 1 písm. f) se slova „úplné střední, úplné střední odborné /vyšší odborné“ nahrazují slovy „střední s maturitní zkouškou /vyšší odborné“.“.


A.4. Nový bod 6a

Doplňuje se nový bod 6a, který zní:

„6a. V § 19 se za odstavec 5 vkládá nový odstavec 6, který zní:

„(6) Jiným zvláštním požadavkem se pro účely tohoto zákona rozumí způsobilost zdravotní, fyzická nebo osobnostní.“.

Dosavadní odstavec 6 se označuje jako odstavec 7.“.


A.5. Nový bod 16a

Doplňuje se nový bod 16a, který zní:

„16a. V § 32 odst. 1 se za písmeno c) doplňuje písmeno d), které zní:

„d) který pozbyl zdravotní, fyzickou nebo osobnostní způsobilost požadovanou pro dosavadní služební místo,“.“.


A.6. Nový bod 27a

Doplňuje se nový bod 27a, který zní:

„27a. § 105 včetně nadpisu zní:
㤠105
Jednorázové odškodnění

(1) Jednorázové odškodnění ve výši 230 000 Kč se poskytne příslušníkovi, jehož služební poměr skončil podle § 42 odst. 1 písm. h) v důsledku služebního úrazu nebo nemoci z povolání.

(2) Jednorázové odškodnění se každoročně zvyšuje poměrně k navýšení průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok.“.“.


A.7. Nový bod 27b

Doplňuje se nový bod 27b, který zní:

„27b. § 109 včetně nadpisu zní:
㤠109
Jednorázové odškodnění pozůstalým

(1) Jednorázové odškodnění pozůstalým se poskytne pozůstalému manželovi příslušníka a nezaopatřenému dítěti54), a to každému ve výši 200 000 Kč, a každému rodiči příslušníka, jestliže s ním žil v domácnosti, ve výši 100 000 Kč.

(2) Jednorázové odškodnění pozůstalým se každoročně zvyšuje poměrně k navýšení průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok.“.“.


A.8. K bodu 30

V bodě 30 § 114 včetně nadpisu zní:

㤠114
Základní tarif

(1) Základní tarif je měsíčně poskytovanou složkou služebního příjmu, která je stanovena v měsíčních částkách za stanovenou dobu služby. Příslušník má nárok na základní tarif, který je stanoven pro tarifní třídu stanovenou pro služební místo a služební hodnost, do níž je jmenován, a pro tarifní stupeň, do kterého je zařazen.

(2) Základní tarif, na který má příslušník nárok podle odstavce 1, se zvyšuje o 10% příslušníkovi, který vykonává službu ve dvousměnném, třísměnném nebo nepřetržitém režimu služby.

(3) Základní tarify se zaokrouhlují na desítky korun nahoru.“.


A.9. Nové znění bodu 44

Bod 44 zní:
„44. § 125 včetně nadpisu zní:

㤠125
Náhradní volno a služební příjem za službu přesčas

(1) Příslušník má nárok na náhradní volno za každou hodinu služby přesčas nad 150 hodin v kalendářním roce. Neposkytne-li bezpečnostní sbor příslušníkovi náhradní volno v době 6 kalendářních měsíců po výkonu služby přesčas, má nárok na část přiznaného základního tarifu, osobního příplatku a zvláštního příplatku, který připadá na 1 hodinu služby bez služby přesčas v kalendářním měsíci, v němž službu přesčas konal.

(2) Za dobu čerpání náhradního volna se služební příjem nekrátí.“.“.


A.10. Nový bod 45a

Doplňuje se nový bod 45a, který zní:

„45a. V § 129 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

„(2) Služební příjem, popřípadě jiné peněžité plnění v příslušníkův prospěch, vyplácí bezpečnostní sbor na svůj náklad a své nebezpečí bezhotovostním způsobem ve výplatním termínu, a to na příslušníkem určený jeden jeho bankovní účet.“.

Dosavadní odstavce 2 až 7 se označují jako odstavce 3 až 8.“.


A.11. Nový bod 52a

Doplňuje se nový bod 52a, který zní:

„52a. V § 155 se na konci textu písmene d) doplňují slova „nebo bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném zastavení jeho trestního stíhání22) nebo bylo pravomocně schváleno narovnání 23) nebo bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném odložení návrhu na potrestání 23a)“.“.


A.12. Nový bod 54a

Doplňuje se nový bod 54a, který zní:

„54a. V § 157 se na konci textu písmene d) doplňují slova „nebo bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném zastavení jeho trestního stíhání22) nebo bylo pravomocně schváleno narovnání 23) nebo bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném odložení návrhu na potrestání23a)“.“.


A.13. Nový bod 54b

Doplňuje se nový bod 54b, který zní:

„54b. V § 157 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který zní:

„(2) Výsluhový příspěvek nenáleží bývalému příslušníkovi po dobu trvání jeho pracovního poměru k organizační složce státu.“.“.


A.14. Nové znění bodu 55

Bod 55 zní:

„55. § 158 včetně nadpisu zní:

㤠158
Výměra výsluhového příspěvku

Základní výměra výsluhového příspěvku činí za 15 let služby 20% měsíčního služebního příjmu. Výměra výsluhového příspěvku se zvyšuje za šestnáctý a každý další ukončený rok služby o 2% měsíčního služebního příjmu. Výměra výsluhového příspěvku může činit nejvýše 50% měsíčního služebního příjmu.“.“.


A.15. Nový bod 56a

Doplňuje se nový bod 56a, který zní:

„56a. V § 162 se doplňuje odstavec 3, který zní:

„(3) Nárok na výplatu výsluhového příspěvku zaniká, pokud je bývalý příslušník pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný úmyslně.“.“.


A.16. Nový bod 56b

Doplňuje se nový bod 56b, který zní:

„56b. V § 163 odstavec 2 zní:

„(2) Bývalý příslušník je povinen bez zbytečného odkladu oznámit bezpečnostnímu sboru přijetí do služebního poměru podle tohoto zákona, přijetí do služebního poměru vojáka z povolání nebo přijetí do pracovního poměru v organizační složce státu a změnu místa trvalého pobytu.“.“.


A.17. Nové znění bodu 64

Bod 64 zní:

„64. V § 215 odst. 4 se slova „úplné střední vzdělání nebo úplné střední odborné vzdělání“ nahrazují slovy „střední vzdělání s maturitní zkouškou“.“.


A.18. Nové znění bodu 67

Bod 67 zní:

„67. V § 215 odst. 9 větě první se slova „úplné střední vzdělání nebo úplné střední odborné vzdělání“ nahrazují slovy „střední vzdělání s maturitní zkouškou“.“.


A.19. Nové znění bodu 74

Bod 74 zní:

„74. V příloze v textu upravujícím 2., 3., 4. a 5. tarifní třídu se slova „ÚPLNÉ STŘEDNÍ, ÚPLNÉ STŘEDNÍ ODBORNÉ“ nahrazují slovy „STŘEDNÍ S MATURITNÍ ZKOUŠKOU“.“.


A.20. Nový bod 74a

Doplňuje se nový bod 74a, který zní:

„74a. V příloze v textu upravujícím 6. tarifní třídu se slova „ÚPLNÉ STŘEDNÍ, ÚPLNÉ STŘEDNÍ ODBORNÉ / VYŠŠÍ ODBORNÉ“ nahrazují slovy „STŘEDNÍ S MATURITNÍ ZKOUŠKOU / VYŠŠÍ ODBORNÉ“.“.








Pozměňovací návrhy přednesené ve druhém čtení dne 23. září 2005

Všechny pozměňovací návrhy směřují k části první (Změna zákona č. 361/2003 Sb.) - k čl. I, není-li výslovně uvedeno jinak.



B. Poslanec Ivan Langer


B.1. V čl. I v bodě 30 § 115 včetně nadpisu zní:


㤠115
Stupnice základních tarifů

(1) Příslušníkům se stanoví stupnice základních tarifů v jedenácti tarifních třídách a v každé z nich ve dvanácti tarifních stupních. Základní tarify v tarifních třídách se zvyšují oproti nižšímu základnímu tarifu o procentní přírůstek, který činí 9% ve druhé tarifní třídě, 10% ve třetí až sedmé tarifní třídě, 11% v osmé až deváté tarifní třídě a 13% v desáté a jedenácté tarifní třídě. Základní tarif ve dvanáctém tarifním stupni činí 1,5 násobek základního tarifu v prvním tarifním stupni. Základní tarify v tarifních stupních se oproti nejblíže nižšímu stupni zvyšují o shodný procentní přírůstek.

(2) Stupnice základních tarifů na rok 2006 jsou uvedeny v příloze č. 2 tohoto zákona.

(3) Stupnice základních tarifů na rok 2007 jsou uvedeny v příloze č. 3 tohoto zákona.

(4) Pro rok 2008 a každý následující určí stupnici základních tarifů nařízením vláda s ohledem na vývoj průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře.

(5) Základní tarify se zaokrouhlují na desítky korun nahoru.“.



B.2. V čl. I se za bod 45 vkládá nový bod, který zní:

„§ 129 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 63 a 64 zní:

㤠129
Výplata služebního příjmu

(1) Služební příjem se příslušníkovi vyplácí v zákonných penězích63) a zaokrouhluje se na celé koruny nahoru.

(2) Služební příjem, popřípadě jiné peněžité plnění v příslušníkův prospěch, vyplácí bezpečnostní sbor na svůj náklad a své nebezpečí bezhotovostním způsobem ve výplatním termínu, a to na příslušníkem určený jeden jeho bankovní účet64).

(3) Při výplatě služebního příjmu vydá bezpečnostní sbor příslušníkovi doklad, který obsahuje údaje o jednotlivých složkách služebního příjmu a o provedených srážkách. Bezpečnostní sbor příslušníkovi na jeho žádost předloží k nahlédnutí doklady, které byly podkladem pro zúčtování jeho služebního příjmu.

(4) Příslušníkovi s místem služebního působiště v zahraničí lze s jeho souhlasem poskytovat služební příjem nebo jeho část v dohodnuté cizí měně, ke které je Českou národní bankou vyhlašován kurz devizového trhu nebo přepočítací poměr. Při zaokrouhlování se použije odstavec 1 přiměřeně.

(5) Pro přepočet služebního příjmu nebo jeho části na cizí měnu se použije kurz devizového trhu nebo přepočítací poměr vyhlášený Českou národní bankou platný v den výplatního termínu.“.
______________
63) § 16 odst. 1 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance.
64) Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů.“.



B.3. V čl. I bod 55 zní:

„55. § 158 včetně nadpisu zní:

㤠158
Výměra výsluhového příspěvku

Základní výměra výsluhového příspěvku činí za 15 let služby 20 % měsíčního služebního příjmu. Výměra výsluhového příspěvku se zvyšuje za šestnáctý a každý další ukončený rok služby o 3 % měsíčního služebního příjmu, za dvacátý první a každý další ukončený rok služby o 2 % měsíčního služebního příjmu a za dvacátý šestý a každý další ukončený rok služby o 1 % měsíčního služebního příjmu. Výměra výsluhového příspěvku může činit nejvýše 50 % měsíčního služebního příjmu.“.“.



B.4. V čl. I bod 76 zní:

„76. Dosavadní příloha se označuje jako příloha č. 1 a doplňuje se příloha č. 2, která včetně nadpisu zní:

Stupnice základních tarifů pro příslušníky bezpečnostních sborů na rok 2006

DobaPraxe Tar st. Tarifní Třída
            1                   2           3           4          5           6         7          8           9        10        11
do 3let 1 12020 13110 14430 15880 17470 19220 21150 23480 26070 29460 33290
do 6 let 2 12480 13610 14980 16460 18130 19950 21950 24370 27060 30580 34560
do 9 let 3 12950 14120 15540 17100 18810 20700 22770 25280 28070 31720 35850
Do 12 Let 4 13430 14640 16110 17730 19510 21470 23620 26220 29110 32900 37180
Do 15Let 5 13950 15210 16730 18410 20250 22280 24510 27210 30210 34140 38580
Do 18Let 6 14460 15770 17350 19090 21000 23100 25410 28210 31320 35400 40010
Do 21 Let 7 15010 16360 18000 19800 21790 23970 26370 29280 32510 36740 41520
Do 24 Let 8 15570 16980 18680 20550 22610 24880 27370 30390 33740 38130 43090
Do 27 let 9 16150 17610 19380 21320 23460 25810 28400 31530 35000 39550 44700
Do 30 let 10 16770 18280 20110 22120 24340 26780 29460 32710 36310 41040 46380
Do 33 let 11 17390 18960 20860 22950 25250 27780 30560 33930 37670 42570 48110
Nad 33 let 12 18040 19670 21640 23810 26200 28820 31710 35200 39080 44170 49920



B.5. V čl. I se za bod 76 vkládá nový bod, který zní:

„Za přílohu č. 2 se doplňuje příloha č. 3, která včetně nadpisu zní:

Stupnice základních tarifů pro příslušníky bezpečnostních sborů na rok 2007

DobaPraxe Tar st. Tarifní třída
                   1              2          3          4          5          6           7           8         9          10          11
do 3let 1 12570 13700 15080 16600 18260 20090 22110 24540 27250 30790 34790
do 6 let 2 13050 14230 15660 17230 18950 20850 22940 25470 28280 31960 36120
do 9 let 3 13540 14760 16240 17870 19660 21640 23800 26420 29340 33150 37470
Do 12 Let 4 14040 15300 16840 18530 20390 22440 24690 27400 30420 34390 38860
Do 15Let 5 14580 15900 17490 19240 21170 23290 25620 28440 31570 35680 40320
Do 18Let 6 15120 16480 18140 19950 21950 24140 26560 29480 32730 37000 41820
Do 21 Let 7 15690 17100 18810 20700 22780 25050 27560 30600 33980 38400 43390
Do 24 Let 8 16280 17750 19530 21480 23630 26000 28610 31760 35260 39850 45030
Do 27 let 9 16880 18410 20260 22280 24520 26980 29680 32950 36580 41330 46720
Do 30 let 10 17530 19110 21020 23120 25440 27990 30790 34190 37950 42890 48470
Do 33 let 11 18180 19820 21800 23990 26390 29040 31940 35460 39370 44490 50280
Nad 33 let 12 18860 20560 22620 24890 27380 30120 33140 36790 40840 46160 52170



B.6. (V návaznosti na usnesení výboru pro obranu a bezpečnost): V čl. I se za bod 72 vkládá nový bod, který zní:

„§ 226 zní:

㤠226

(1) Příslušník, jehož služební poměr skončí do 3 let po nabytí účinnosti tohoto zákona a který nesplnil podmínku doby služby pro nárok na výsluhový příspěvek, s výjimkou příslušníka propuštěného podle § 42 odst. 1 písm. a) nebo podle § 42 odst. 1 písm. d), byl-li následně na základě jednání, které vedlo k jeho propuštění, pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný úmyslně, má nárok na příspěvek za službu podle právních předpisů platných do 31. prosince 2005, jestliže by podle nich splnil podmínku doby služby pro nárok na příspěvek za službu. Příspěvek za službu se považuje za výsluhový příspěvek podle tohoto zákona.

(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na příslušníka, jenž nesplňuje podmínky nároku pro přiznání výsluhového příspěvku ve smyslu § 157 odst. 2.“.“.


B.7. ALTERNATIVA znění odstavce 2 v § 226 (zbytek shodně s B.6.):
„(2) Ustanovení § 157 odst. 2 se vztahuje i na příslušníky, kteří odejdou ze služebního poměru podle § 226 odst. 1.“.



C. Poslanec Radim Turek

(Návrhy C.1 až C.17 jsou vzájemně spjaty; určitou výjimku představuje návrh C.6):

C.1. V § 40 odst. 4 se slova „písm.a) až d)“ nahrazují slovy „písm. a) až c)“.

C.2. V § 42 odst. 1 se písmeno d) zrušuje. Dosavadní písmena e) až m) se označují jako písmena d) až l).

C.3. V § 42 odst. 4 se slova „b) až d) a písm. f)“ nahrazují slovy „b) až c) a písm. e)“.

C.4. V § 42 odst. 4 se věta druhá zrušuje.

C.5. V § 42 odst. 5 písm. a) se slova „písm. a) až k)“ nahrazují slovy „písm. a) až j)“.

C.6. V § 42 odst. 5 se písmeno b) zrušuje. Dosavadní písmeno c) se označuje jako písmeno b).
Poznámka legislativního odboru: V důsledku přijetí návrhu C.6 bude u důvodu propuštění podle § 42 odst. 1 písm. k) [dosavadní § 42 odst. 1 písm. l)] chybět lhůta ke skončení služebního poměru. Důvod propuštění podle citovaného písmene se přitom v § 42 odst. 1 nezrušuje.

C.7. V § 42 odst. 5 písm. b) se slova „písm. m)“ nahrazují slovy „písm. l)“.

C.8. V § 74 odst. 5 se slova „písm. h) až k)“ nahrazují slovy „písm. g) až j)“.

C.9. V § 103 odst. 1 a v § 105 se slova „písm. h)“ nahrazují slovy „písm. g)“.

C.10. V § 155 se písmeno c) zrušuje. Dosavadní písmeno d) se označuje jako písmeno c).

C.11. V § 155 písm. c) se slova „písm. m)“ nahrazují slovy „písm. l)“.

C.12. V § 157 se písmeno c) zrušuje. Dosavadní písmeno d) se označuje jako písmeno c).

C.13. V § 157 písm. c) se slova „písm. m)“ nahrazují slovy „písm. l)“.

C.14. V § 167 odst. 2 se slova „písm. d) nebo písm. m)“ nahrazují slovy „písm. l)“.

C.15. V části dvanácté se hlava III včetně nadpisu zrušuje.

C.16. V § 186 odst. 7 se slova „za jednání, kterým příslušník porušil služební slib,“ zrušují.

C.17. V § 226 se slova „nebo podle § 42 odst. 1 písm. d)“ zrušují.


C.18. Pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu obsaženému v usnesení výboru pro obranu a bezpečnost (k A.13.)

Navrhovaná změna v usnesení výboru – nová úprava § 157 odst. 2 (tj. celý návrh uvedený pod bodem A.13.) - se vypouští.

Poznámka legislativního odboru: Poslanec se návrhem C.18. zřejmě domáhá nepřijetí návrhu A.13. K tomuto účelu není možné předkládat zvláštní pozměňovací návrh. Legislativní odbor doporučuje interpretovat návrh C.18. jako požadavek na proceduru hlasování – konkrétně požadavek na samostatné hlasování o návrhu A.13., resp. též návrzích souvisejících.

C.19.
Text návrhu:
V § 166 – Měsíční služební příjem pro účely stanovení výše výsluhových nároků

(1) Za měsíční služební příjem se pro účely stanovení výše výsluhových nároků považuje průměrný hrubý služební příjem poskytovaný za předchozí kalendářní rok přede dnem skončení služebního poměru příslušníka. Jestliže služební poměr skončil posledním dnem kalendářního roku, zjišťuje se průměrný hrubý měsíční služební příjem z tohoto kalendářního roku. Trval-li služební poměr po dobu kratší než 1 rok, zjišťuje se průměrný hrubý měsíční služební příjem z celé doby trvání služebního poměru. Je-li to pro příslušníka výhodnější, zjišťuje se průměrný hrubý služební příjem za předchozí 3 kalendářní roky.

Navrhovaná změna se vypouští.

Poznámka legislativního odboru: V usnesení výboru pro obranu a bezpečnost není podobný pozměňovací návrh obsažen. Návrh C.19. zřejmě směřuje k textu čl. I bodu 57 vládního návrhu. Zřejmě se domáhá vypuštění odstavce 1 z textu § 166 v čl. I bodě 57 a tím zachování platného § 166 odst. 1, jehož znění návrh C.19. doslova cituje.



D. Poslanec Antonín Seďa


D.1. (Nové znění čl. I bodu 20)

V § 48 odstavec 2 zní:
„(2) Příslušník nesmí vykonávat jinou výdělečnou činnost než službu podle tohoto zákona; toto omezení se nevztahuje na případy uvedené v § 29, 31 a § 33 písm. a), na činnost znalce a tlumočníka vykonávanou podle zvláštního právního předpisu pro soud nebo správní úřad, na činnost v poradních orgánech vlády, na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární, uměleckou, sportovní, humanitární nebo charitativní, na činnost zastupitele, přísedícího u soudu, vedoucího a jiného pracovníka táborů pro děti a mládež, na správu majetku nebo na výdělečnou činnost při výkonu vazby.“.


D.2. (K čl. I bodu 30)

§ 114 včetně nadpisu zní:
㤠114
Základní tarif

(1) Základní tarif je měsíčně poskytovanou složkou služebního příjmu, která je stanovena v měsíčních částkách za stanovenou dobu služby. Příslušník má nárok na základní tarif, který je stanoven pro tarifní třídu stanovenou pro služební místo a služební hodnost, do níž je jmenován, a pro tarifní stupeň, do kterého je zařazen.
(2) Základní tarif, na který má příslušník nárok podle odstavce 1, se zvyšuje o 10 % příslušníkovi, který vykonává službu ve dvousměnném, třísměnném nebo nepřetržitém režimu služby.
(3) Základní tarif včetně zvýšení se zaokrouhluje na desítky korun nahoru.“.


D.3. (Nové znění čl. I bodu 55)

§ 158 včetně nadpisu zní:

㤠158
Výměra výsluhového příspěvku

Základní výměra výsluhového příspěvku činí za 15 let služby 20 % měsíčního služebního příjmu. Výměra výsluhového příspěvku se zvyšuje za šestnáctý a každý další ukončený rok služby o 2 % měsíčního služebního příjmu, za dvacátý první a každý další ukončený rok služby o 1,5 % měsíčního služebního příjmu a za dvacátý šestý a každý další ukončený rok služby o 1 % tohoto příjmu. Výměra výsluhového příspěvku může činit nejvýše 45 % měsíčního služebního příjmu a může dosáhnout nejvýše jednonásobku průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok.“.



E. Poslanec Vlastimil Ostrý

(Nový bod 27b)

V § 109 se mění částka na odškodnění a to takto:


㤠109
Jednorázové odškodnění pozůstalých
Jednorázové odškodnění pozůstalých se poskytne pozůstalému manželovi příslušníka a nezaopatřenému dítěti54), a to každému ve výši 500 000 Kč, a každému rodiči příslušníka, jestliže s ním žil v domácnosti, ve výši 100 000 Kč.“.



F. Poslanec Ludvík Hovorka

V čl. I bodě 55 se v § 158 stávající text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se odstavec 2, který včetně poznámky pod čarou č. 72b zní:

„(2) Nejvyšší výměra výsluhového příspěvku ke dni jeho přiznání nesmí překročit měsíčně 130 % částky, do níž se započítává plně část osobního vyměřovacího základu pro stanovení výpočtového základu pro vyměření důchodu z důchodového pojištění72b).
____________________
72b) § 15 a § 107 odst. 2 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění.“.


G. Poslanec Petr Ibl

(Nové znění čl. I bodu 20).

V § 48 odstavec 2 zní:
„(2) Příslušník nesmí vykonávat jinou výdělečnou činnost než službu podle tohoto zákona; toto omezení se nevztahuje na případy uvedené v § 29, 31 a § 33 písm. a) a na další činnosti stanovené interními akty vydanými řediteli bezpečnostních sborů.“.



H. Poslanec Pavel Severa

Poznámka legislativního odboru:
Poslanec (zpravodaj) svůj návrh podal v písemné podobě. Návrh byl poslancům rozdán před druhým čtením návrhu zákona. Poslanec vystoupil v obecné rozpravě, avizoval návrhy změn, nicméně v podrobné rozpravě již nevystoupil. V rámci zpravodajské zprávy poslanec v obecné rovině upozornil, že mu byly v písemné podobě předány další pozměňovací návrhy.


Podle čl. 3 usnesení Poslanecké sněmovny č. 248 z 9. schůze ze dne 26. února 1997, kterým Poslanecká sněmovna upravuje své poměry a podrobnější pravidla jednání, v platném znění, platí, že „návrhy nebo jejich části podle § 63 zákona je možno podat také písemně bez přednesení ve Sněmovně. Takový návrh musí být předán zpravodaji a rozdán prostřednictvím Kanceláře Poslanecké sněmovny všem poslancům do ukončení rozpravy. O podání takového návrhu informuje Sněmovnu v rozpravě navrhovatel nebo zpravodaj.“).

Hlasovatelnost návrhu se ponechává na posouzení Sněmovny.

H. Komplexní pozměňovací návrh:

ALTERNATIVA 1 k čl. I (prioritní)
Znění čl. I:
Čl. I
Zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění zákona č. 186/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 586/2004 Sb., zákona č. 626/2004 Sb. a zákona č. 169/2005 Sb., se zrušuje.


ALTERNATIVA 2 k čl. I
Znění čl. I:
Čl. I
V zákoně č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění zákona č. 186/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 586/2004 Sb., zákona č. 626/2004 Sb. a zákona č. 169/2005 Sb., § 231 včetně nadpisu zní:

㤠231
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2007.“.



Znění čl. II:
Čl. II
Změna zákona o služebním poměru příslušníků Policie České republiky

Zákon č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, ve znění zákona č. 590/1992 Sb., zákona č. 26/1993 Sb., zákona č. 326/1993 Sb., zákona č. 40/1994 Sb., zákona č. 33/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona č. 160/1995 Sb., zákona č. 111/1998 Sb., zákona č. 155/2000 Sb., zákona č. 460/2000 Sb., zákona č. 265/2001 Sb., zákona č. 309/2002 Sb. a zákona č. 436/2004 Sb., se mění takto:

1. Nadpis nad § 116 zní: „Příspěvek za ztížení společenského uplatnění bývalého policisty“.

2. V § 116 odstavec 1 zní:

„(1) Příspěvek za ztížení společenského uplatnění bývalého policisty (dále jen „příspěvek“) náleží za podmínek dále uvedených policistovi, jehož služební poměr skončil uvolněním nebo propuštěním z některého z důvodů uvedených v § 106 odst. 1 písm. a) až c).“.

3. V § 116 se doplňují odstavce 5 a 6, které znějí:

„(5) Příspěvek za službu nenáleží bývalému policistovi po dobu trvání pracovního poměru k organizační složce státu, s výjimkou vědecké a pedagogické činnosti.

(6) Příspěvek za službu nenáleží policistovi, jehož služební poměr skončil uvolněním a byl následně pravomocně odsouzen pro trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, který spáchal v době trvání svého služebního poměru.“.


4. § 117 zní:
㤠117

(1) Příspěvek činí 0,2 násobek průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok, jestliže policista konal službu alespoň po dobu 10 let. Za každý další ukončený rok této služby se příspěvek zvyšuje o 0,05 násobek nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok.

(2) Nejvyšší výměra příspěvku ke dni jeho přiznání nesmí překročit jednonásobek průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok.“.


5. V § 118 odst. 2 se slovo „starobní,“ zrušuje.


6. Za § 119 se vkládají nové § 119a a 119b, které znějí:

㤠119a
Policejní příspěvek za věrnost

(1) Bývalý policista, jehož služební poměr trval po dobu minimálně 10 let a jemuž vznikl nárok na příspěvek, má nárok na policejní příspěvek za věrnost, a to ode dne přiznání starobního důchodu.

(2) Výše policejního příspěvku za věrnost činí 0,01 průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře za každý ukončený rok služby.


§ 119b
(1) V případě úmrtí policisty, které nastalo při plnění služebních povinností, náleží pozůstalým výplata policejního příspěvku za věrnost, a to bez ohledu na minimální počet odsloužených let požadovaných v ustanovení § 119a.

(2) Pro účely tohoto ustanovení se za pozůstalé považují manžel, manželka a nezaopatřené děti.

(3) V případě manžela a manželky se tento příspěvek vyplácí po dobu nároku na vdovecký nebo vdovský důchod. V případě dítěte se vyplácí po dobu, po kterou má nárok na sirotčí důchod.“.

Úprava účinnosti v návrhu zákona:
Čl. III zní:
„Čl. III
Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.“.

Poznámka legislativního odboru:
1. Přijetí návrhu by se promítlo do názvu a struktury zákona.
2. Ani jedna s alternativ se nevypořádává se zákonem č. 362/2003 Sb., o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, který nabude účinnosti dnem 1. ledna 2006.



I. Poslanec Václav Frank

Poznámka legislativního odboru:
Poslanec své návrhy podal v písemné podobě. Návrhy byly poslancům rozdány před druhým čtením návrhu zákona. Ve druhém čtení návrhu zákona poslanec nevystoupil, ani o podání těchto návrhů neinformoval zpravodaj (viz čl. 3 výše citovaného usnesení Poslanecké sněmovny). V rámci zpravodajské zprávy však zpravodaj v obecné rovině upozornil, že mu byly v písemné podobě předány další pozměňovací návrhy.

Hlasovatelnost návrhů se ponechává na posouzení Sněmovny.


I.1. (Nové znění čl. I bodu 22)

V § 54 odst. 1 se slova „nejvýše v rozsahu 150 hodin ročně, příslušníkovi ve dvojsměnném, třísměnném či nepřetržitém režimu služby lze v důležitém zájmu služby nařídit výkon služby přesčas nejvýše v rozsahu 300 hodin ročně“ zrušují.

I.2. (Nový bod v čl. I)

V § 54 se stávající odstavce 2 a 3 zrušují. Současně se zrušuje označení odstavce 1.

I.3. (Nové znění čl. I bodu 28)

V § 112 se odstavec 2 zrušuje. (Dosavadní odstavce 3 a 4 se označí jako odstavce 2 a 3.)

I.4. (K čl. I bodu 30)

V § 114 odst. 2 se číslovka „10“ nahrazuje číslovkou „20“.

I.5. (K čl. I bodu 30)

V § 114 odst. 4 se číslovka „15“ nahrazuje číslovkou „25“.

I.6. (Nové znění čl. I bodu 44)

§ 125 včetně nadpisu zní:

㤠125
Náhradní volno a služebním příjem za službu přesčas

(1) Příslušník má nárok na náhradní volno za každou hodinu služby přesčas. Neposkytne-li bezpečnostní sbor příslušníkovi náhradní volno v době 3 kalendářních měsíců po výkonu služby přesčas, má nárok na poměrnou část přiznaného základního tarifu, osobního příplatku a zvláštního příplatku, který připadá na každou tuto hodinu služby bez služby přesčas v kalendářním měsíci, v němž službu koná. To neplatí pro příslušníka, který je ředitelem bezpečnostního sboru nebo jeho zástupcem.

(2) Za dobu čerpání náhradního volna se služební příjem nekrátí.“.


I.7. (Nové znění čl. I bodu 45)

§ 126 zní:

㤠126

(1) Za hodinu služební pohotovosti na služebně má příslušník nárok na odměnu ve výši 40 % poměrné části přiznaného základního tarifu, osobního a zvláštního příplatku, který připadá na 1 hodinu služby v kalendářním měsíci, na který připadla služební pohotovost.

(2) Za hodinu služební pohotovosti vykonávané mimo služebnu má příslušník nárok na odměnu ve výši 10 % poměrné části přiznaného základního tarifu, osobního a zvláštního příplatku připadajícího na 1 hodinu služby v měsíci, na který připadla služební pohotovost; to neplatí, jde-li o příslušníka, která má nárok na zvláštní požitky podle § 135 odst. 1.

(3) Příslušník má nárok na služební příjem za výkon služby v době služební pohotovosti. Odměna za služební pohotovost mu v takovém případě nenáleží.

(4) Ustanovení § 112 odst. 3 se vztahuje na odměnu za služební pohotovost obdobně.“.


I.8. (Nové znění čl. I bodu 55)

§ 158 včetně nadpisu zní:

㤠158
Výměra výsluhového příspěvku

Základní výměra výsluhového příspěvku činí za 15 let služby 20 % měsíčního služebního příjmu. Výměra výsluhového příspěvku se zvyšuje za šestnáctý a každý další ukončený rok služby o 2 % měsíčního služebního příjmu. Výměra výsluhového příspěvku může činit nejvýše 50 % měsíčního služebního příjmu a dosáhnout nejvýše 1,5 násobku průměrného nominálního platu v nepodnikatelské sféře za předminulý kalendářní rok.“.


I.9. § 166 odstavec 1 doporučuji zachovat znění platného zákona č. 361/2003 Sb. (V čl. I bodě 57 vládního návrhu v § 166 vypustit odstavec 1 – poznámka legislativního odboru)


I.10. (Nové znění čl. I bodu 76)

Dosavadní příloha se označuje jako příloha č. 1 a doplňuje se příloha č. 2, která zní:


Stupnice základních tarifů pro příslušníky bezpečnostních sborů na rok 2006zvýšená podle § 114 odst. 2 o 20 %
Dobapraxe Tarifní stupeň Tarifní třída
                   1               2                3          4          5           6          7            8            9          10         11
do 3 let 1 15 130 16 410 17 810 19 320 20 960 22 740 24 680 26 770 29 050 31 520 34 200
do 6 let 2 15 700 17 030 18 480 20 050 21 750 23 600 25 600 27 780 30 140 32 700 35 480
do 9 let 3 16 290 17 670 19 170 20 800 22 570 24 480 26 570 28 820 31 270 33 930 36 810
do 12 let 4 16 900 18 330 19 890 21 580 23 410 25 400 27 560 29 910 32 450 35 200 38 200
do 15 let 5 17 530 19 020 20 640 22 390 24 290 26 360 28 600 31 030 33 660 36 530 39 630
do 18 let 6 18 190 19 730 21 410 23 230 25 200 27 350 29 670 32 190 34 930 37 900 41 120
do 21 let 7 18 870 20 480 22 220 24 100 26 150 28 370 30 780 33 400 36 240 39 320 42 660
do 24 let 8 19 580 21 240 23 050 25 010 27 130 29 440 31 940 34 660 37 600 40 800 44 260
do 27 let 9 20 310 22 040 23 910 25 950 28 150 30 540 33 140 35 960 39 010 42 330 45 930
do 30 let 10 21 080 22 870 24 810 26 920 29 210 31 690 34 380 37 310 40 480 43 920 47 650
do 33 let 11 21 870 23 730 25 740 27 930 30 300 32 880 35 670 38 710 42 000 45 570 49 440
nad 33 let 12 22 690 24 620 26 710 28 980 31 440 34 110 37 010 40 160 43 570 47 280 51 290



Stupnice základních tarifů pro příslušníky bezpečnostních sborů na rok 2006zvýšená podle § 114 odst. 4 o 25 %
Doba praxe Tarifní stupeň Tarifní třída
                      1             2              3          4            5           6           7           8          9           10        11
do 3 let 1 15 760 17 100 18 550 20 130 21 840 23 690 25 710 27 890 30 260 32 830 35 620
do 6 let 2 16 350 17 740 19 250 20 880 22 660 24 580 26 670 28 940 31 400 34 070 36 960
do 9 let 3 16 960 18 400 19 970 21 670 23 510 25 500 27 670 30 020 32 580 35 340 38 350
do 12 let 4 17 600 19 100 20 720 22 480 24 390 26 460 28 710 31 150 33 800 36 670 39 790
do 15 let 5 18 260 19 810 21 500 23 320 25 310 27 460 29 790 32 320 35 070 38 050 41 280
do 18 let 6 18 950 20 560 22 300 24 200 26 250 28 490 30 910 33 530 36 380 39 480 42 830
do 21 let 7 19 660 21 330 23 140 25 110 27 240 29 560 32 070 34 790 37 750 40 960 44 440
do 24 let 8 20 400 22 130 24 010 26 050 28 260 30 670 33 270 36 100 39 170 42 500 46 110
do 27 let 9 21 160 22 960 24 910 27 030 29 320 31 820 34 520 37 450 40 640 44 090 47 840
do 30 let 10 21 960 23 820 25 850 28 040 30 430 33 010 35 820 38 860 42 160 45 750 49 630
do 33 let 11 22 780 24 720 26 820 29 090 31 570 34 250 37 160 40 320 43 750 47 460 51 500
nad 33 let 12 23 630 25 640 27 820 30 190 32 750 35 540 38 560 41 830 45 390 49 250 53 430

V Praze dne 29. září 2005

Pavel Severa, v.r.
zpravodaj výboru pro obranu a bezpečnost

Naši partneři

Menu