Ministerstvo financí připravilo novelu zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, přinese velké množství změn ve zdanění. Pro příslušníky ozbrojených sil a příslušníky bezpečnostních sborů předpokládá zrušení vyjimky ze zdanění odchodného a kázeňských odměn. Pro členy odborových organizací by novelou zákona byla zrušena možnost odečíst ze základu daně částku až 3 000 korun za odváděné členské příspěvky. Odborový svaz hasičů uplatnil prostřednictvím ČMKOS tyto připomínky: Odborový svaz hasičů zásadně nesouhlasí se zrušením ustanovení § 4 odst. 1 písm. m) a n)a požadujejejích zachování. § 4 odst. 1 písm. m) zní: „plnění poskytovaná ozbrojenými silami vojákům v základní (náhradní) službě 3a), žákům škol, kteří nejsou vojáky v činné službě, vojákům v záloze povolaným na cvičení a vojákům v aktivní záloze dobrovolné podle zvláštních právních předpisů,“, § 4 odst. 1 písm. n) zní:„kázeňské odměny poskytované příslušníkům ozbrojených sil a bezpečnostních sborů podle zvláštních právních předpisů 3), odchodné u vojáků z povolání a příslušníků bezpečnostních sborů podle zvláštních právních předpisů,“, Kázeňskou odměnu je možné například podle § 49 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů udělit příslušníkovi za projevení osobní statečnosti nebo za splnění zvlášť významného služebního úkolu anebo za účelem ocenění příkladného plnění služebních povinností. Kázeňskou odměnou pak je písemná pochvala, peněžitý nebo věcný dar, anebo udělení služební medaile. Z uvedeného vyplývá, že některý druh kázeňské odměny ani není možné podrobit dani z příjmu. S ohledem na taxativní výčet možností, ve kterých případech je možné kázeňskou odměnu udělit, je tento institut využíván minimálně, proto je zrušením daňové výhody u kázeňské odměny podle našeho názoru možné očekávat jen minimální přínos do státního rozpočtu. Odchodné je například podle zákona č. 361/2003 Sb. jednorázovým peněžním nárokem příslušníka bezpečnostního sboru, který vzniká nejdříve po 6 letech trvání služebního poměru, nikoliv však v případech, že byl příslušník pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo že bylo v řízení o úmyslném trestném činu pravomocně rozhodnuto o podmíněném zastavení jeho trestního stíhání, nebo že bylo pravomocně schváleno narovnání, nebo že bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném odložení návrhu na potrestání a jednání, kterým trestný čin spáchal, je v rozporu s požadavky kladenými na příslušníka, anebo že příslušník porušil služební slib tím, že se dopustil zavrženíhodného jednání, které má znaky trestného činu a je způsobilé ohrozit dobrou pověst bezpečnostního sboru. Pro poskytování odchodného je navíc stanovena omezující hranice. Výše odchodného totiž nesmí přesáhnout šestinásobek průměrného hrubého měsíčního služebního příjmu. Jedním ze znaků právního státu je i princip právní jistoty a ochrany důvěry občana v právo. Jak je již uvedeno výše, bylo osvobození od daně z příjmů podle § 4 odst. 1 písm. m) a n) zákona o daních z příjmů zrušeno zákonem č. 458/2011 Sb. s účinností od 1. ledna 2015, aby bylo následně zákonným opatřením opětovně obnoveno, a nyní se znovu navrhuje jeho zrušení, což principu právní jistoty určitě neprospívá. Jsme proto přesvědčeni, že i opětovné zdanění kázeňských odměn a odchodného je opatřením, které svými negativními důsledky přesáhne pozitiva, které představuje veřejný zájem na tomto zdanění. Navíc například zdanění kázeňské odměny dopadne na ty příslušníky, kteří nejlépe plní své povinnosti. Zavedení daně z příjmů u kázeňských odměn, odchodného a naturálních náležitostí, zvláštních požitků poskytovaných příslušníkům bezpečnostních sborů a náhrady majetkové újmy tak znamená další snížení jejich příjmů. Proto se zrušením daňového osvobození zejména u uvedených položek zásadně nesouhlasíme Odůvodnění: Je skutečně pravda, že zákonem č. 458/2011 Sb. bylo zrušeno osvobození od daně - u plnění poskytovaných ozbrojenými silami vojákům v základní (náhradní) službě, žákům škol, kteří nejsou vojáky v činné službě, vojákům v záloze povolaným na cvičení a vojákům v aktivní záloze dobrovolné podle zvláštních právních předpisů- § 4 odst. 1 písm. m) a u - kázeňské odměny poskytované příslušníkům ozbrojených sil a bezpečnostních sborů podle zvláštních právních předpisů a u odchodného u vojáků z povolání a příslušníků bezpečnostních sborů podle zvláštních právních předpisů - § 4 odst. 1 písm. n). Novela zákona předložena do vnějšího připomínkového řízení však vůbec nebere v úvahu, že ustanovení § 4 odst. 1 zákona o daních z příjmů bylo zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb., o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů, které schválila Poslanecká sněmovna usnesením č. 382/2013 Sb., o schválení zákonného opatření Senátu ze dne 27. listopadu 2013, komplexně změněno a kázeňské odměny a odchodné poskytované příslušníkům bezpečnostních sborů jsou opět osvobozeny od daně z příjmu fyzických osob. S ohledem na výše uvedené, je nepochopitelné, proč má být znovu rušeno to, co po Nečasové vládě již napravil Senát a návazně schválila i Poslanecká sněmovna. Jen těžko si lze představit, že by Senát aa Poslanecká sněmovna byly po tom, co před několika měsíci schválila Poslanecká sněmovna nové znění § 4 odst. 1 v zákonném opatření Senátu, ochotny tuto úpravu opět rušit. Požadujeme dosavadní znění § 15 odst. 7 zachovat: tzn. požadujeme, ponechat v zákoně ustanovení, které umožní odečíst členské příspěvky od základu daně: „§ 15 odst. 7 zní:„ Od základu daně lze odečíst zaplacené členské příspěvky zaplacené ve zdaňovacím období členem odborové organizace odborové organizaci, která podle svých stanov obhajuje hospodářské a sociální zájmy zaměstnanců v rozsahu vymezeném zvláštním právním předpisem. Takto lze odečíst částku do výše 1,5 % zdanitelných příjmů podle § 6, s výjimkou příjmů podle § 6 zdaněných srážkou podle zvláštní sazby daně, maximálně však do výše 3 000 Kč za zdaňovací období.“ Odůvodnění: Daňové zvýhodnění části členského příspěvku bylo do zákona doplněno v souladu s Rezolucí 5. Evropské regionální konference MOP (Varšava, září 1995), která v bodě c) vyzývá vlády evropských zemí ke vhodným opatřením v daňové oblasti, jež by umožnila podnikům a pracovníkům započítávat jejich příspěvky svým příslušným organizacím jako nákladovou položku. Předložený návrh však ruší toto zvýhodnění jak na straně zaměstnanců (viz. § 15 odst. 7), tak na straně zaměstnavatelů (viz nově navržené znění § 25 odst. 1 písm. zo). ČMKOS s tímto návrhem opatřením zásadně nesouhlasí a požaduje zachování dosavadní úpravy. Související články: http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/276838-babis-proti-odborarum-chce-zrusit-jejich-danove-zvyhodneni/ http://www.e-sondy.cz/aktualne/4006-3/babis-chce-zrusit-odborarum-danove-ulevy-za-clenske-prispevky Zdeněk J. Oberreiter, předseda OS hasičů
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, přinese velké množství změn ve zdanění. Pro příslušníky ozbrojených sil a příslušníky bezpečnostních sborů předpokládá zrušení vyjimky ze zdanění odchodného a kázeňských odměn. Pro členy odborových organizací by novelou zákona byla zrušena možnost odečíst ze základu daně částku až 3 000 korun za odváděné členské příspěvky. Odborový svaz hasičů uplatnil prostřednictvím ČMKOS tyto připomínky:
Odborový svaz hasičů zásadně nesouhlasí se zrušením ustanovení § 4 odst. 1 písm. m) a n)a požadujejejích zachování.
§ 4 odst. 1 písm. m) zní: „plnění poskytovaná ozbrojenými silami vojákům v základní (náhradní) službě 3a), žákům škol, kteří nejsou vojáky v činné službě, vojákům v záloze povolaným na cvičení a vojákům v aktivní záloze dobrovolné podle zvláštních právních předpisů,“,
§ 4 odst. 1 písm. n) zní:„kázeňské odměny poskytované příslušníkům ozbrojených sil a bezpečnostních sborů podle zvláštních právních předpisů 3), odchodné u vojáků z povolání a příslušníků bezpečnostních sborů podle zvláštních právních předpisů,“,
Kázeňskou odměnu je možné například podle § 49 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů udělit příslušníkovi za projevení osobní statečnosti nebo za splnění zvlášť významného služebního úkolu anebo za účelem ocenění příkladného plnění služebních povinností. Kázeňskou odměnou pak je písemná pochvala, peněžitý nebo věcný dar, anebo udělení služební medaile.
Z uvedeného vyplývá, že některý druh kázeňské odměny ani není možné podrobit dani z příjmu. S ohledem na taxativní výčet možností, ve kterých případech je možné kázeňskou odměnu udělit, je tento institut využíván minimálně, proto je zrušením daňové výhody u kázeňské odměny podle našeho názoru možné očekávat jen minimální přínos do státního rozpočtu.
Odchodné je například podle zákona č. 361/2003 Sb. jednorázovým peněžním nárokem příslušníka bezpečnostního sboru, který vzniká nejdříve po 6 letech trvání služebního poměru, nikoliv však v případech, že byl příslušník pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo že bylo v řízení o úmyslném trestném činu pravomocně rozhodnuto o podmíněném zastavení jeho trestního stíhání, nebo že bylo pravomocně schváleno narovnání, nebo že bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném odložení návrhu na potrestání a jednání, kterým trestný čin spáchal, je v rozporu s požadavky kladenými na příslušníka, anebo že příslušník porušil služební slib tím, že se dopustil zavrženíhodného jednání, které má znaky trestného činu a je způsobilé ohrozit dobrou pověst bezpečnostního sboru. Pro poskytování odchodného je navíc stanovena omezující hranice. Výše odchodného totiž nesmí přesáhnout šestinásobek průměrného hrubého měsíčního služebního příjmu.
Jedním ze znaků právního státu je i princip právní jistoty a ochrany důvěry občana v právo. Jak je již uvedeno výše, bylo osvobození od daně z příjmů podle § 4 odst. 1 písm. m) a n) zákona o daních z příjmů zrušeno zákonem č. 458/2011 Sb. s účinností od 1. ledna 2015, aby bylo následně zákonným opatřením opětovně obnoveno, a nyní se znovu navrhuje jeho zrušení, což principu právní jistoty určitě neprospívá. Jsme proto přesvědčeni, že i opětovné zdanění kázeňských odměn a odchodného je opatřením, které svými negativními důsledky přesáhne pozitiva, které představuje veřejný zájem na tomto zdanění. Navíc například zdanění kázeňské odměny dopadne na ty příslušníky, kteří nejlépe plní své povinnosti.
Zavedení daně z příjmů u kázeňských odměn, odchodného a naturálních náležitostí, zvláštních požitků poskytovaných příslušníkům bezpečnostních sborů a náhrady majetkové újmy tak znamená další snížení jejich příjmů. Proto se zrušením daňového osvobození zejména u uvedených položek zásadně nesouhlasíme
Odůvodnění:
Je skutečně pravda, že zákonem č. 458/2011 Sb. bylo zrušeno osvobození od daně - u plnění poskytovaných ozbrojenými silami vojákům v základní (náhradní) službě, žákům škol, kteří nejsou vojáky v činné službě, vojákům v záloze povolaným na cvičení a vojákům v aktivní záloze dobrovolné podle zvláštních právních předpisů- § 4 odst. 1 písm. m) a u - kázeňské odměny poskytované příslušníkům ozbrojených sil a bezpečnostních sborů podle zvláštních právních předpisů a u odchodného u vojáků z povolání a příslušníků bezpečnostních sborů podle zvláštních právních předpisů - § 4 odst. 1 písm. n).
Novela zákona předložena do vnějšího připomínkového řízení však vůbec nebere v úvahu, že ustanovení § 4 odst. 1 zákona o daních z příjmů bylo zákonným opatřením Senátu č. 344/2013 Sb., o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů, které schválila Poslanecká sněmovna usnesením č. 382/2013 Sb., o schválení zákonného opatření Senátu ze dne 27. listopadu 2013, komplexně změněno a kázeňské odměny a odchodné poskytované příslušníkům bezpečnostních sborů jsou opět osvobozeny od daně z příjmu fyzických osob.
S ohledem na výše uvedené, je nepochopitelné, proč má být znovu rušeno to, co po Nečasové vládě již napravil Senát a návazně schválila i Poslanecká sněmovna. Jen těžko si lze představit, že by Senát aa Poslanecká sněmovna byly po tom, co před několika měsíci schválila Poslanecká sněmovna nové znění § 4 odst. 1 v zákonném opatření Senátu, ochotny tuto úpravu opět rušit.
Požadujeme dosavadní znění § 15 odst. 7 zachovat: tzn. požadujeme, ponechat v zákoně ustanovení, které umožní odečíst členské příspěvky od základu daně:
„§ 15 odst. 7 zní:„ Od základu daně lze odečíst zaplacené členské příspěvky zaplacené ve zdaňovacím období členem odborové organizace odborové organizaci, která podle svých stanov obhajuje hospodářské a sociální zájmy zaměstnanců v rozsahu vymezeném zvláštním právním předpisem. Takto lze odečíst částku do výše 1,5 % zdanitelných příjmů podle § 6, s výjimkou příjmů podle § 6 zdaněných srážkou podle zvláštní sazby daně, maximálně však do výše 3 000 Kč za zdaňovací období.“
Odůvodnění:
Daňové zvýhodnění části členského příspěvku bylo do zákona doplněno v souladu s Rezolucí 5. Evropské regionální konference MOP (Varšava, září 1995), která v bodě c) vyzývá vlády evropských zemí ke vhodným opatřením v daňové oblasti, jež by umožnila podnikům a pracovníkům započítávat jejich příspěvky svým příslušným organizacím jako nákladovou položku. Předložený návrh však ruší toto zvýhodnění jak na straně zaměstnanců (viz. § 15 odst. 7), tak na straně zaměstnavatelů (viz nově navržené znění § 25 odst. 1 písm. zo). ČMKOS s tímto návrhem opatřením zásadně nesouhlasí a požaduje zachování dosavadní úpravy.
Související články:
http://www.e-sondy.cz/aktualne/4006-3/babis-chce-zrusit-odborarum-danove-ulevy-za-clenske-prispevky
Zdeněk J. Oberreiter, předseda OS hasičů